Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In deze praktijkgerichte vormingsdag nemen de lesgevers jou, als leraar basisonderwijs, mee in het belang van het herkennen van leerlingen die hoogbegaafd zijn, ook wel Cognitief Sterk Functionerend (CSF) genoemd. Wanneer je hun noden goed kent, kan je hen immers het best begeleiden. Bovendien willen we in het GO! sowieso inzetten op verrijken, dus waarom niet vandaag al gaan voor die eerste aanzet?
Het is uitermate belangrijk hoge verwachtingen te stellen aan elke leerling. Door in te pikken op wat ze nodig hebben om aan deze noden te voldoen, werk je in een positieve spiraal.
Cognitief sterk functionerende leerlingen hebben vaak specifieke leerkenmerken en ook niet-cognitieve persoonskenmerken die een beetje anders zijn dan bij hun leeftijdsgenoten.
Verschillende leernoden
Om cognitief sterk functionerende leerlingen tot hun volle ontwikkeling te laten komen is het belangrijk te weten dat zij andere leernoden hebben. Tijdens deze vormingsdag leer je hoe je hierop kan inspelen door bv. je lesmateriaal compacter te maken en te verrijken. Door bepaalde oefeningen te schrappen en geschikt verrijkingsmateriaal te kiezen, kan je hen de uitdaging bieden die ze nodig hebben.
Daarnaast is het belangrijk om je lessen uit te nreiden door vragen en taken toe te voegen die een beroep doen op denkvaardigheden van een hogere orde. Deze aanpassingen maken je klasomgeving niet alleen uitdagender voor cognitief sterk functionerende leerlingen, maar ook voor hun klasgenoten. Zo creëer je een dynamische en stimulerende leeromgeving waarin iedereen kan floreren.
Ben je klaar om de meester te worden in het herkennen en uitdagen van cognitief sterk functionerende leerlingen? Deze vorming geeft je de nodige handvatten om vandaag nog te beginnen met het verrijken van je klas! Ontdek hoe je deze en andere leerlingen kan motiveren en inspireren!
Inschrijven
Deze vormingsdag vindt plaats op 30 april in het Huis van het GO!.