Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het inclusieve onderwijs waar het GO! van droomt is geen doel op zich, het is een middel om te komen tot een inclusieve samenleving. In een inclusieve maatschappij kan en mag iedereen evenwaardig deelnemen aan het maatschappelijk leven, ongeacht zijn achtergrond of beperking. Inclusief onderwijs is geen randgegeven voor een beperkte groep leerlingen. Het is een richtinggevend principe om over de kwaliteit van ons onderwijs na te denken en om een kwalitatieve onderwijsloopbaan voor elke leerling te realiseren. Het realiseren van inclusief onderwijs, van samen leren en samenleven, vereist samenwerken. Er is dan ook heel wat overleg en afstemming nodig tussen de verschillende partners die samen leerlingen begeleiden: de school met alle leerkrachten, het zorgteam en ander personeel, het CLB, de pedagogische begeleidingsdienst, de leerondersteuners en, eventueel, andere externe ondersteuners.
Handleiding 'Samen leerlingen begeleiden'
De PBD-GO! en het POC reiken met de handleiding Samen leerlingen begeleiden een voorstel aan voor een tijdslijn en soorten overlegmomenten die een GO! specifieke invulling geven aan de decretale verwachtingen zoals geformuleerd in de decreten Leerlingenbegeleiding en Leersteun. Uiteraard kunnen deze momenten van afstemming en overleg afhankelijk van de (regionale) context en samenwerkingsverbanden ook een andere benaming krijgen en/of inschuiven in al bestaande overlegstructuren. Buiten kijf staat echter dat tussen de partners binnen het GO! continuüm naar inclusie overleg en afstemming nodig zijn en dat deze als motor van interne kwaliteitszorg voor alle betrokkenen bij leerlingenbegeleiding fungeren. Deze leidraad beoogt de verwachtingen t.a.v. de verschillende partners te verhelderen, de agenda’s te stroomlijnen, alsook het overleg tussen de betrokkenen te faciliteren.
Samenwerkingsafspraken school – CLB – LSC
Om samen leerlingen begeleiden in de praktijk vorm te geven ontwikkelden PBD en POC verschillende documenten om bij de handleiding te gebruiken. Zo werd het sjabloon samenwerkingsafspraken geüpdatet en uitgebreid om ook de beeldvorming van de leersteuncentra, naast deze van de school en het CLB, mee te nemen bij het vormgeven van je beleid op leerlingenbegeleiding. Daarnaast voorzagen we ook richtvragen voor de verschillende actoren om deze beeldvorming vorm te geven. De verschillende schrijfwijzers helpen CLB en LSC om deze samenwerkingsafspraken vorm te geven. Je vindt links naar de documenten achteraan in de handleiding of op deze link.