Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Drie comco's delen enkele tips van Dag van de Digitale Communicatie

26 september 2024
Comco's
Nele, Esther en Eef gingen op 19 september naar de Dag van de Digitale Communicatie in het Vlaams Parlement en deden er heel wat inspiratie op. Zij delen graag drie gouden tips, die hen bijgebleven zijn. Wie weet kan je er zelf ook mee aan de slag in jouw scholengroep!

Nele D’Hondt, communicatiemedewerker GO! scholengroep UN!K

“Op de Dag van de Digitale Communicatie heb ik heel wat inspiratie opgedaan, praktische tips gekregen en voorbeelden gezien waarmee ik meteen aan de slag kan.

Drie tips die me vooral bijblijven zijn:

  • Het belang van 'durven doen' 
    Durf die post online te zetten, wacht niet te lang en wees niet te terughoudend.
  • Verpakking van de boodschap 
    Denk goed na over hoe je je verhaal op sociale media presenteert. Een sterke boodschap verdient een creatieve vormgeving, en variatie in het soort posts (zoals video’s, foto’s, infographics of polls) helpt om je publiek betrokken te houden.
  • Plan vooruit 
    Door een maandplanning te maken, kunnen ideeën rijpen. Zo kom je tot originele invalshoeken en beelden die je doelpubliek hopelijk aanspreken.

Een inspirerend voorbeeld vond ik ook bij de communicatiedienst van Gent, die liet zien hoe ze één verhaal wisten te vertalen naar verschillende communicatiekanalen. Dit wil ik zeker uitproberen in onze scholengroep.”

Esther De Vos, communicatiemedewerker GO! scholengroep Dynamiek

“Ik vond het ook een ontzettend interessante dag! Ik heb heel veel opgestoken en meegenomen naar de scholengroep. Via deze weg geef ik graag mijn top 4 mee:

  • Duidelijke call to action
    Na het zien van je post zouden stakeholders altijd moeten overgaan tot de actie die jij voor ogen hebt. Emotie gaat ervoor zorgen dat iemand een bepaalde beweging maakt.
  • Je hebt een strategie nodig
    Goede content alleen is niet genoeg. Zorg ervoor dat je organisatiedoelen verbonden zijn met je content. Zo kan je het gewenste resultaat nastreven.
  • Content repurposing
    Durf je content te hergebruiken.
  • Blijf weg van the easy way
    #saai”

Eef Vervecken, communicatiemedewerker GO! scholengroep Het Leercollectief

"Ik vond het ook boeiend! De ene sessie was iets boeiender dan de andere uiteraard, maar wat mij vooral is bijgebleven zijn deze tips:

  • Maak keuzes
    Je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Maar analyseer wel je sociale mediakanalen en maak op basis van analyses keuzes.
  • We kunnen niet meer rond reels
    Zelfs de CEO van Instagram heeft aangekondigd dat zij zich niet meer zullen focussen op foto’s, maar op video. Dit hoeft niet altijd duur te zijn, met je smartphone kan je perfect filmen. Investeer wel in goed geluid (micro) en durf.
    Kleine tip hierbij: Maak van je Instagram business account een ‘makers’-account, zo kan je muziek rechtenvrij gebruiken. Muziek is belangrijk, ook al zet je het heel stil omdat je video dan gezien wordt als ‘trending video’ en hoger scoort.
  • Je kan user generated content hergebruiken door ze te downloaden via Instagram of SnapTik.

Tussendoortje: Je kan op LinkedIn ook posts klaarzetten voor je medewerkers die zij dan gewoon kunnen delen (in het kader van employee ambassadorship)

We kregen ook een aantal tips rond Instagram take overs, dat zou ik willen uitproberen met een aantal starters ‘het leven van…’ 

Bedankt alle drie voor de erg bruikbare tips!

Pagina delen

Heb je een vraag?

Communicatie en kennisdeling - 02 790 93 00

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.