Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
31-03-2021

Webinar: de onderzoekende school

Als laatste in de reeks webinars over Gepersonaliseerd samen leren (GSL) focussen we deze keer op 'de onderzoekende school'. Verschillende van onze GO! scholen gingen hiermee aan de slag en brengen praktijkgetuigenissen.


Een onderzoekende school probeert vanuit onderzoeksvragen de door leerprocessen gegenereerde data aan te wenden om de onderwijskwaliteit te verhogen. Het is een proces van zoeken, uitproberen en afwachten wat de effecten zijn. Vicky Willegems en Nadine Engels (VUB) lichten in het plenaire gedeelte hun professionaliseringstrajecten toe over onderzoekende scholen waarbij de expertise bij leraren-in-opleiding, lerarenopleiders, leraren en directeurs ingezet werd. Naast de bouwstenen van een onderzoekende school staan ze stil bij het kader en een case die inzoomt op het belang van draagvlak en schoolcultuur. Ze begeleidden verschillende scholen, o.a. GO! atheneum Koekelberg. Pieter Buggenhout en Karolien Vertriest delen hun ervaringen, gekoppeld aan enkele bouwstenen van onderzoekende school en vertellen wat het effect was op hun school.

Daarna volgen vier break-out rooms (14.45 tot 15.30 uur) waar het proces naar een onderzoekende school wordt beschreven, een eerlijk schoolportret met de succesfactoren en valkuilen in interpretatie van data, de implementatie van acties en de effecten van deze aanpak.

Break-out room 1

Een verdiepende sessie met Vicky Willegems, Nadine Engels en GO! atheneum Koekelberg (P. Buggenhout en K. Vertriest). Het traject dat de school liep had een diepgaand effect op het lerarenteam en alle betrokken (externe) partners. Hoe maak je van leraren onderzoekende professionals? Het samen-verhaal doen zij hier verder uit de doeken.

Break-out room 2

Vanessa Vandepoel en Sigi Roosen, directeurs van de middenschool en het GO! atheneum van Borgloon gingen aanvankelijk aan de slag met data naar aanleiding van minder goede cijfers voor het vak Frans. Hoe zij dit verder doortrokken naar andere vakken zoals vreemde talen en leren leren, een schoolcultuur veranderden via olievlekstrategie, met kernteams (vliegwielen) aan de slag gingen en welke effecten zij bereikten, kom je te weten in deze sessie.

Break-out room 3

Gerdy Decavel en Tijl Bondue (PBD-GO!) van de L.P. Boonschool in Erpe-Mere, vertellen over het traject dat de school aflegde om op basis van data en het inzetten van specifieke expertise in de school te komen tot betere resultaten en nadenken over hoe je ze kan vasthouden en tot een gedragen visie op leren. Samen ga je evoluties monitoren en resultaten borgen. Dit inspirerend verhaal over een basisschool geeft zeker 'goesting' om ook aan de slag te gaan.

Break-out room 4

Hoe gebruik je Smartschool Analytics om je onderzoek te ondersteunen? Geert Van Aerschot, Jessie Feyen en Nik Vissers (PBD-GO!) zoomen in op de tool Smartschool Analytics om inspiratie op te doen voor onderzoeksvragen (op basis van aanwezige data in je Smartschoolomgeving). Ze benoemen de valkuilen door bijvoorbeeld te snel conclusies te trekken uit data. Deze onderzoeken hoeven niet noodzakelijk groot te zijn, ook kleinschalige onderzoeken passen hierin perfect en genereren vaak snel resultaten. Smartschool Analytics is een strategie om onderzoekend te werken op verschillende niveaus gaande van beleid tot op leerkrachtenniveau. Na deze break-out room kan je de tool inzetten op je school.

Datum: 21 april 2021 van 14 tot 15.30 uur.

Schrijf je hier in.