Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
30-03-2021

Even ademhalen… Corona en welbevinden op school

De paaspauze brengt een moment van rust en misschien ook bezinning. Hoe hebben we het gedaan? Hoe gaat het met ons? Maar vooral: hoe gaat het met onze leerlingen? De PBD-GO! zet enkele tips op een rij.

Maarten Vansteenkiste en Omer Van den Bergh, van de expertgroep Psychologie & Corona, stelden het afgelopen week nog eens scherp in een mooi opiniestuk. De coronacrisis deelt rake klappen uit aan het welbevinden van onze kinderen en jongeren en daarmee ook aan hun leermotivatie. De school, hun sociaal knooppunt bij uitstek, voelt minder veilig aan en sluit regelmatig zelfs de deuren. Hoe krijgen we als school meer vat op dat welbevinden? 

Net als de auteurs van het opiniestuk schuift de PBD-GO! al van in het begin van de coronacrisis een heel eenvoudige maar effectieve oplossing naar voren: praat erover met je leerlingen. Tijdens een gesprek, dat kan in groep en ook een-op-een, kunnen leerlingen hun emoties en ervaringen onder woorden brengen. Dat kan starten vanuit de coronamaatregelen, maar biedt ook kansen tot zelfontdekking. Wat boeit je echt? Wat kan je motiveren? Wat vind je waardevol? Trek het gesprek open naar scharniermomenten in de schoolloopbaan en het verdere leven.

vademecum.png

De PBD-GO! biedt in hun virtuele klassen op Smartschool heel wat materialen om je te helpen een coronagesprek met je leerlingen te voeren. Voor het basisonderwijs vind je in de klas PBD-GO! Screeningski(d)t (bij het onderdeel Waarnemen) een zelfkennistest voor je leerlingen, een infofiche over gesprekken en gesprekskaarten met vragen die je tijdens het gesprek kunt gebruiken. Voor het secundair onderwijs vind je in de klas PBD-GO! Vademecum opstart schooljaar 2020-2021 (box 2, beeldvorming) een leidraad voor het voeren van leerlinggesprekken. Hoe je toegang krijgt tot deze virtuele klassen, leer je in dit filmpje.

Voor wie meer ondersteuning zoekt, organiseert de PBD-GO! op 21 april het webinar Samen voor meer coronaveerkracht om je een hart onder de riem te steken bij het bieden van emotionele ondersteuning aan leerlingen. Binnen het GO! is immers iedereen leerlingbegeleider! Je leert er over de spreekwoordelijke alarmbellen en maakt kennis met een concreet stappenplan, een koffer vol tools en ook twee lessenpakketten.

CLBchat_logo (1).png

Leerlingen en ouders kunnen met vragen ook steeds terecht bij CLBchat.be. Ze verruimden hun openingstijden tot aan de zomervakantie om aan alle vragen tegemoet te komen. Tot dan ben je als leerling of ouder welkom met al je vragen van maandag tot en met donderdag, telkens van 14 tot 21u. Soms kan een anoniem gesprek comfortabeler zijn, dus stel CLBchat zeker even voor aan je leerlingen tijdens de gesprekken.

pandemiepret.png

Participatie is ook een sterke motivator. De Vlaamse Scholierenkoepel maakte een voorbeeldbevraging om de periode van afstandsonderwijs op school te evalueren. De bevraging is kant-en-klaar te downloaden, maar kan je ook nog eenvoudig aanpassen naar de context van je eigen school. Veel scholieren en leerkrachten organiseerden ook topacties om de sfeer erin te houden op school. VSK goot ze ter inspiratie in een aantal stappenplannen onder de noemer Pandemiepret.

De Koning Boudewijnstichting lanceerde ook een projectoproep, mét financiële impuls, om jongeren van 15 tot 25 jaar zich weer beter in hun vel te laten voelen. Ook scholen kunnen erop intekenen op voorwaarde dat de projecten door jongeren zelf worden bedacht: plezierige, meeslepende projecten die hun gevoel van engagement opnieuw aanwakkeren en de zin om solidair te zijn met degenen die de meeste moeilijkheden kennen. Een mooie en verbindende kans om er als school samen je schouders onder te zetten?