Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
03-03-2021

Zo doen zij het - 10 tips voor leerlingenwerving in coronatijd

Hoe trek je nieuwe leerlingen aan in coronatijd? Giet je communicatie in de juiste vorm en koppel daar op het juiste moment de juiste acties aan. De GO! huisstijlbegeleiding helpt je op weg!


In tijden van online lesgeven, afstandsvergaderen, virtueel begeleiden, thuiswerken en overvolle postvakken is het niet eenvoudig om als GO! school of instelling 'gezien' te worden. Toch is er heel wat mogelijk.

In het GO! huisstijlaanbod vind je heel wat bruikbaars om je school of instelling die extra boost te geven om nieuwe leerlingen aan te trekken of hen wegwijs te maken bij de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. 

1. Maak een opvallend voorstellingsfilmpje

Een online filmpje is kort, prikkelt en spreekt een emotie aan. Het geeft een sneak preview van wat je school aanbiedt en hoe de schoolomgeving eruit ziet. Ook de mensen die de school maken zoals de directeur, het schoolteam of het zorgpersoneel krijgen een gezicht. Je filmpje veranker je permanent of gedurende een bepaalde tijd op je schoolwebsite en laat je op regelmatige tijdstippen terugkeren op je socialemediakanalen. Koppel hier ook meteen een inschrijfknop aan. En waarom geen mondige eerstejaars aan het woord laten over zijn start bij jou op school?

! NIEUW ! De prijzen voor voorstellingsfilmpjes voor scholen en instellingen zijn verlaagd. Je vindt ze hier.

In GO! atheneum en leefschool De Tandem Eeklo van GO! scholengroep Meetjesland spreken ze nieuwe leerlingen aan met dit wervend filmpje.

 

2. Durf kiezen voor drukwerk

Flyer en folders zijn terug van weggeweest. De brievenbussen zijn elk jaar minder vol, waardoor drukwerk sneller opvalt. Met een flyer of folder in het oog springen, doe je door voor een originele kapvorm te kiezen, het schoollogo duidelijk te vermelden en nieuwe leerlingen rechtstreeks aan te spreken. Voor wie wil, zorgt de GO! huisstijlbegeleider meteen ook voor de verspreiding van het drukwerk in jouw regio. Kinderspel!

In GO! basisschool De Taalkoffer Komen van GO! scholengroep Mandel en Leie kiezen ze resoluut voor een catchy reisfolder "wij gaan wel op reis in coronatijden".

ik_ga_op_reis_en_ik_neem_mee_rh.jpg

3. Versier je schoolgevel met een sprekend zeil- of spandoek

Elke auto, fietser, wandelaar of sporter die langs je school komt, kan eenvoudigweg niet naast een spandoek kijken. Dat is pas reclame!

De GO! scholen van GO! scholengroep Westhoek in Diksmuide stappen gezamenlijk naar buiten en bundelen alle informatie op één spandoek en één centrale website. Een uitstekend idee om zo het lokale imago van het GO! als verstrekker van kwaliteitsonderwijs in de kijker te zetten.

spandoek_rh.jpg

4. Ga voor een indrukwekkende webbanner

Je website blijft het visitekaartje bij uitstek. Het is de vertrekplaats voor ouders en hun kinderen om een school te zoeken. Een indrukwekkende webbanner met een duidelijke oproep naar je websitebezoekers kan bijdragen aan je visibiliteit. Laat die banner ook terugkeren op je socialemediakanalen, zo vormen ze één herkenbaar geheel.

In het GO! atheneum Busleyden in Mechelen van GO! scholengroep Mechelen-Keerbergen-Heist-op-den-Berg prijkt de 'Vraag-maar-raakdag' op zowel hun spandoek áls website. De spandoeken hangen op diverse plaatsen in Mechelen.

GO! atheneum Buysleyden - webbanner.jpg

5. Maak virtueel binnenkijken permanent mogelijk

Je school of instelling permanent openstellen kan met een virtueel bezoek. Bezoekers kiezen dan zelf wanneer ze virtueel rondwandelen doorheen de gangen en lokalen. Ook alle verschillende studierichtingen kunnen tijdens dit bezoek in de kijker gezet worden. Vergeet zeker niet om deze virtuele toer permanent te verankeren op de homepagina van je website.

Toer je virtueel mee doorheen het GO! technisch atheneum Keerbergen van GO! scholengroep Mechelen-Keerbergen-Heist-op-den-Berg? 

In GO! middenschool MIRA Hamme van GO! scholengroep Het Leercollectief maakten de leerlingen uit de Mediaklas zelfs een 360° virtuele toer mogelijk met virtual reality bril! 

6. Organiseer een virtuele scholenbeurs

Een virtuele scholenbeurs is een ideale manier om meerdere GO! scholen uit een bepaalde regio verenigd te tonen aan een groter publiek. De organisatie van zo'n beurs vraagt echter wel iets meer tijd, planning en mankracht. Maak daarbij zeker een online-evenement aan op de socialemediakanalen. Facebook Advertising heb je al voor 200 euro. Facebook voegt dan extra bereik toe aan je online-evenement. Bezoekers kunnen op één dag al hun vragen stellen aan verschillende scholen of instellingen. Samen sta je sterker

GO! scholengroep Impact uit Brugge herhaalt zijn succesvol beursformule Scholenbeurs GO! 4 Talent opnieuw in 2021. De formule om de scholengroep samen met de individuele scholen voor te stellen, slaat aan. Kijk hier hoe ze dit aanpakken.

KnipselFB-scholenbeurs GO! SGR Impact.PNG

GO! scholengroep Stroom uit Oostende organiseert een onlinescholenbeurs voor al zijn secundaire scholen.

7. Adverteren op regionale radio- of televisiezenders

Door de coronamaatregelen zijn kinderen en ouders vaker thuis om te werken en te studeren. Meer tijd om radio te luisteren of tv te kijken dus. Dit schept extra kansen om te adverteren op regionale radio- of televisiezenders. 

8. Doe eens gek en go guerilla

Met je schoolteam op straat samenkomen voor een flashmob of ludieke actie mag momenteel niet. Gelukkig is het niet verboden om door straten te rijden met een opvallend bestickerd voertuig. Een megafoon op het dak en rijden maar! Wedden dat er over jouw school gepraat zal worden? Je kan via de GO! huisstijlbegeleider ook stickers en kleine affiches laten maken. 

9. Timing is alles

Eenmalig campagnemateriaal of communicatiedragers (bv. website, affiches, Facebookpagina, enz.) ontwikkelen of vernieuwen is niet voldoende om leerlingen te werven. Deel je werkjaar op in een aantal verschillende communicatiemomenten en werk toe naar één groot orgelpunt. Dit orgelpunt plan je op een moment waarvan je weet dat de meeste ouders aandacht zullen hebben voor je school of instelling.

Lees de nuttige tips over timing in de Groeirubriek op GO! pro. Afhankelijk van je budget, kies je de media uit die het beste bij jou passen (link toevoegen.

10. Verzamel fiere GO!'ers als ambassadeur van je school of instelling

De kracht van mond-tot-mondreclame blijft groot. Oud-leerlingen, gepensioneerde leerkrachten en gemotiveerde starters zijn allemaal potentiële ambassadeurs voor je school of instelling. Bouw vanuit die kracht een fiere gemeenschap uit rond je school of instelling. Deze mensen zijn trots op jouw school of het GO! en tonen dat graag. Motiveer hen om het hele jaar door de GO! hashtags te gebruiken en word met heel je schoolteam fiere GO!'ers van de GO! community.

Tot slot: ook in de jongste nieuwsbrief van Klasse vind je ideeën voor werving in coronatijden.

En op KlasCement vind je niet alleen schoolvoorbeelden, maar ook handige leermiddelen om zelf aan de slag te gaan met je school.

wervingintijdenvancorona_rh.jpg