Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
14-01-2021

Webinar Gepersonaliseerd samen leren: zelfsturend leren

De PBD-GO! startte in januari met een reeks webinars over Gepersonaliseerd samen leren. Op 6 januari namen we zelfregulerend leren onder de loep. Heb je het gemist? Bekijk hier de opname en materialen!


Vanaf januari 2021 starten we met een reeks webinars over Gepersonaliseerd samen leren in het GO!. We zoeken samen antwoorden op leervragen die we verzamelden uit het veld. We geven kort wat duiding, daarna krijg je vooral goede praktijkvoorbeelden te zien en is er ruim de tijd om vragen te stellen. Deze webinars zijn bedoeld voor leerkrachten en directeurs. De reeks zal gekoppeld worden aan filmpjes met voorbeelden uit onze GO! scholen en een podcastreeks later in het jaar. Niet te missen!

Zelfsturend leren: hype of hoop?

Als eerste in de reeks bekeken we samen zelfsturend leren. Zelfsturend leren is hip. En terecht! Het is een van de meest doeltreffende en onderbouwde interventies die je op school kan doorvoeren om leerwinst, leervermogen en leermotivatie te verhogen. Maar wat is zelfsturend leren precies? En wat is het niet? Er leven veel verschillende interpretaties en daarom ook een aantal misverstanden. Een team van GO! leraren en directeurs stond samen met academische experten van de Vrije Universiteit Brussel klaar om hierover met jou in gesprek te gaan. 

Praktisch

De opname kan je hier bekijken:

 


De presentatie vind je hier.


Deze vragen kwamen aan bod:

  • Waarom zet het GO! in op zelfgestuurd leren?
  • Wat is zelfgestuurd leren precies?
  • Hoe start je met zelfgestuurd leren in jouw school?
  • Welke ondersteuning is er nodig?
  • Welke misverstanden of weerstanden kom je ongetwijfeld tegen en hoe kan je ermee aan de slag?
    • Doet de leraar dan niets meer? Hoe realiseer ik dan alle onderwijsdoelen?
    • Is zelfgestuurd leren wel haalbaar met jonge kinderen of leerlingen met leerproblemen? Is dit geen oude wijn in nieuwe zakken? We doen dit al.
  • Q&A: na afloop van het webinar kun je in deelgroepen in gesprek gaan met de sprekers.


Wie kwam aan het woord?

Evelien Degros is pedagogisch directeur van Campus FLX te Leopoldsburg. Evelien volgde eind 2019 een training rond zelfregulerend leren in het kader van het Europees SLIDEshow project. Evelien vond in het Zimmerman model het ideale kader om in haar school aan de slag te gaan met zelfregulerend leren op een wetenschappelijk onderbouwde wijze. Door de theorie te koppelen aan de schoolvisie, door in te zetten op interne professionalisering, en vanuit het kader te borgen wat reeds goed werkt, heeft Campus FLX de ambitie om zelfregulerend leren te implementeren van de kleuterschool tot het zevende jaar secundair onderwijs, ongeacht het vak of de onderwijsrichting.

Jana De Geyter is medewerker innovatie binnen GO! scholengroep 20. Als leraar Nederlands was ze jaren de stuwende kracht achter de Agora-klas, een aanpak waarin zelfgestuurd leren centraal staat. De inzichten die ze gaandeweg opdeden vanuit hun eigen praktijkonderzoek, koppelde scholengroep 20 aan wetenschappelijke inzichten. In samenwerking met de Arteveldehogeschool onderzochten ze de rol van zelfgestuurd leren in een innovatieve leeromgeving. Die kennis zet Jana in om zelfgestuurd leren binnen de rest van de scholengroep te ondersteunen.

Lynn Roosemeyers is directeur van het Toverbos (Brasschaat). Als Freinetschool hebben ze veel ervaring met het ondersteunen van de autonomie van hun leerlingen. Toen de school plots sterk in leerlingaantal toenam stond het team voor de uitdaging om ook zij-instromers mee te nemen in hun pedagogisch project. In hun zoektocht kwamen ze terecht bij executieve functies. Via gerichte interventies met kleine groepen leerlingen onder leiding van een psycholoog en buiten de klas zagen ze snel de resultaten waarop ze hoopten. Zoals elk team dat continu streeft naar kwaliteit, zoeken ze nu verder. Wat kunnen we doen in de klas? Hoe kunnen we systematisch aan de nodige vaardigheden bij de leerlingen werken? Welke ondersteuning kunnen leraren zelf geven? Lynn neemt jullie mee in hun zoektocht en laat je zien hoe zelfregulerend leren niet alleen is weggelegd voor methode-onderwijs.

dr. Valérie Thomas is onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel en professor aan de Universiteit Gent. Ze is gespecialiseerd in zelfregulerend leren met een bijkomende specifieke focus op de rol van ouders. Als project coördinator van het Europese SLIDEshow project neemt ze jullie mee in concrete materialen die in samenwerking met diverse Europese experten ontwikkeld zijn. Valérie staat eveneens klaar om vanuit de beschikbare wetenschappelijke literatuur op jullie vragen te antwoorden. 

dr. Jeltsen Peeters is sinds 2018 medewerker innovatie van de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!. Naast haar job als projectfondsenwerver houdt ze voor GO! de vinger aan de pols wat betreft zelfsturend leren. Ze kan daarvoor terugvallen op haar academische carrière bij de Vrije Universiteit Brussel waar ze zich specialiseerde in zelfregulerend leren en er een erezaak van maakte mee de brug tussen praktijk en onderzoek te bouwen. Dat resulteerde in samenwerking met diverse Europese partners in de tMAIL en SLIDEshow projecten. Ook Jeltsen staat klaar om in te gaan op jullie vragen. 

Wil je meer weten?

In deze video omschrijft scholengroep 20 waarom en hoe ze aan de slag gaan met zelfgestuurd leren. Ze bouwen daarvoor verder op het praktijkonderzoek dat ze in samenwerking met Arteveldehogeschool in 2020 afrondden.

Kijk je graag eens binnen in Campus FLX? Dat kan hier! Bekijk het filmpje over hun aanpak met betrekking tot zelfsturend leren en bekijk zeker ook eens hun activiteitenplanner.

Lees je het verhaal van Het Toverbos in Brasschaat graag nog eens na? Hier werd hun verhaal in de schijnwerpers gezet (Engelstalig artikel). Je ontdekt er ook hoe ze concreet met emotie-rugulatie aan de slag gaan en hoe ze leerlingen ondesteunen in hun zelfsturende vaardigheid om gepast hulp te zoeken.

De drie getuigenissen uit de praktijk verwezen er vaak naar: het Zimmerman model. Benieuwd naar de specifieke zelfsturende vaardigheden die in dit model aan bod komen? Bekijk dan zeker eens deze poster.  Wil je er mee aan de slag? Download dan de gratis tMAIL app voor iOS of Android (beschikbaar in het Nederlands). In ruim 30 korte modules toont de app je welke de zelfsturende vaardigheden zijn en hoe je ermee aan de slag kan in je klas.

GO! werkt rond zelfgestuurd leren ruim 5 jaar samen met internationale experten. De resultaten van die samenwerking zijn terug te vinden op de websites van het tMAIL en het SLIDEshow project.