Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
18-11-2020

Artistieke vorming in het secundair onderwijs

Het GO! is overtuigd van de meerwaarde van artistieke vorming voor de ontwikkeling van jongeren. Daarom wordt er in de modellessentabellen ook een volwaardige plaats voor een vak 'artistieke vorming' gepland. Dat is zelfs beter dan wat nu is, want in de huidige basisvorming voor de tweede en derde graad so zijn er geen eindtermen voor artistieke vorming.

We lezen in de media dat er een discussie ontstaat over artistieke vorming in het secundair onderwijs. Leraren van het Katholiek Onderwijs verzetten zich tegen minder artistieke vorming in het secundair onderwijs. Net als kinderpsychiater Peter Adriaenssens is het GO! overtuigd van de meerwaarde van artistieke vorming voor de ontwikkeling van onze jongeren. We zijn dan ook tevreden dat er in de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad ook eindtermen artistieke vorming werden opgenomen. Onze voorbeeldlessentabellen zijn nog in opmaak (en onder voorbehoud van de goedkeuring van de nieuwe eindtermen door het Parlement) maar omdat we zien dat hier al vragen over komen, lichten we graag een tipje van de sluier.

Net als in de eerste graad van het secundair onderwijs, zullen we verschillende voorbeelden van lessentabellen aanreiken waarbij de school op maat van de leerlingenpopulatie, het leerkrachtenteam en de eigenheid van de school zelf een overwogen keuze kan maken. In deze modellessentabellen is een vak 'artistieke vorming' gepland. Artistieke vorming krijgt dus een volwaardige plaats. Meer zelfs dan vandaag het geval is, want in de huidige basisvorming voor de tweede en derde graad so zijn er geen eindtermen voor artistieke vorming.