Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
18-05-2020

ZOEMBA-sessies, energizers voor GO! leidinggevenden - op naar week 2

Had je interesse om in te schrijven voor de ZOEMBA-sessies, energizers voor GO! leidinggevenden, maar liet je agenda dat niet toe? Geen nood, er zijn nog kansen om deel te nemen! Hier alvast enkele tips voor zelfzorg op basis van de ZOEMBA-sessies van vorige week.

ZOEMBA-sessies, een initiatief van de schoolontwikkelaars van PBD-GO!, zijn thematische online intervisiemomenten die ook je batterijen weer even opladen. De eerste ZOEMBA-week kende spijtig genoeg, door enkele technische problemen, een moeilijke start. Na een snel 'check-actrondje' was het mogelijk om op donderdag met een schone lei van start te gaan.

Uit de sessies bleek dat zelfzorg een belangrijk maar moeilijk thema is voor de deelnemers.  Leidinggevenden ervaren in deze tijden een enorme druk, zowel persoonlijk als professioneel. De constante informatiestroom en er voor iedereen op elk moment willen zijn, blijken de voornaamste oorzaken van die druk. Voor jezelf zorgen wordt (jammer genoeg) op de lange baan geschoven.

Hieronder vind je een aantal tips om hier toch voor te kiezen. Omdat het moet, omdat het nodig is om er voor jouw familieleden én voor jouw team te kunnen blijven zijn. 

Persoonlijke zelfzorg

Spanning heeft een dakpanstructuur: het ene moment van spanning zet zich op het andere. Zo'n pannetje op zich merk je niet eens, maar de opstapeling van vele pannetjes dag na dag kan ertoe leiden dat je een grens overschrijdt en ziek wordt.

Wacht dus niet tot het te laat is, maar bouw regelmatig kleine vormen van ontspanning in. Luister goed naar je lichaam en ontspan op tijd.

We hoorden tijdens de ZOEMBA-sessies mooie voorbeelden van de deelnemers: zing eens goed mee met de radio tijdens de autorit naar en van school, ga joggen of wandelen en maak zo je hoofd even leeg, lees een goed boek – neen geen vakliteratuur - eentje waarin je helemaal wordt meegesleurd, weg van alle dagelijkse beslommeringen, kijk Netflix…

Mijn kinderen stimuleren me om dagelijks te wandelen. We koppelen daar ook elke keer een opdracht aan: vogels herkennen, bloemen zoeken, onderweg naar een mini openlucht concertje van een dorpsgenoot luisteren, …  Het doet me het werk even helemaal vergeten. (een deelnemer)

Het lezen waard: Gun jezelf rust 

We horen het jullie al denken: dat zijn oplossingen op korte termijn. Daarmee zijn de problemen toch niet opgelost? De stress komt binnen de kortste keren terug.

Zelfzorg is inderdaad niet iets dat je alleen nog extra moet doen na de werkuren. Ook tijdens het werk kan je aan zelfzorg doen, bv. in de taken die je dagelijks doet.


Werkgerelateerde zelfzorg

Tijdens de ZOEMBA-sessies ervaarden we het enthousiasme waarmee de leidinggevenden er willen zijn voor hun teamleden, voor hun leerlingen, voor de ouders, …

Er heerst chaos en onzekerheid bij alle actoren en als leidinggevende wil je op alles, liefst heel snel, een duidelijk antwoord kunnen geven. Je rust niet alvorens het hele 'dat wil ik doen' lijstje is afgevinkt maar het is een eindeloze lijst. 

Tijdens al dat werken, plannen, structureren, … vergeten leidinggevenden zichzelf. Wissel tijd voor je teamleden, voor je ouders en leerlingen af met tijd voor jezelf. Het is een cliché maar je teamleden hebben niets aan een leidinggevende die niet goed voor zichzelf zorgt. 

Denk je even mee?  Wat voel jij bij deze stelling?

Het is beter om tussen 14u en 16u helemaal niet bereikbaar te zijn
dan de hele dag slecht bereikbaar te zijn.

Zorg voor tijd waarin jezelf ongestoord kan werken. Communiceer duidelijk aan je teamleden wanneer je die tijd neemt. Zonder je regelmatig enkele uren af en voel je daarbij niet schuldig. Nu de verbinding met collega's vanop afstand moet gebeuren en de communicatie dreigt te vervallen in bulletpoints en praktische afspraken, is het net van belang om kwalitatieve gespreksmomenten te voorzien met je team. Die verwarmende, oplossingsgerichte teammomenten tot stand laten komen, vergt ook individuele voorbereiding.

Misschien hoef je niet per se minder te werken, probeer vooral anders met jezelf om te gaan. Enkele tips:

  • Doe meer van wat werkt. Merk op wat er voor jou werkt en doe er meer van!
  • Werkt iets niet? Doe iets anders. Probeer je iets uit en werkt het niet? Probeer het nog eens. Werkt het nog steeds niet? Stop ermee! Niet alle goede adviezen werken voor iedereen.
  • Laat los! Het is onmogelijk om alles te combineren en in al die dingen een foutloos parcours af te leggen. Doe wat je kan, dat is meer dan goed genoeg.
  • Wees mild en zacht voor jezelf. Alles wat je doet is prima. Uit de bocht gaan is prima. Erken je gevoelens en laat ze gewoon even zijn. Het is helemaal oké om boos, verdrietig, angstig, gefrustreerd… te zijn. Laat jezelf toe dat dit gebeurt. Merk je gevoelens op en laat jezelf toe om het écht te voelen. Als dat mag, kunnen deze gevoelens wegglijden. Er tegen vechten maakt ze alleen groter.
  • Dikke duim voor jezelf en anderen. Laat de complimenten toekomen en je hart raken. Antwoord: 'dank je' als iemand je wil bedanken. Neem het aan, want het is zo hard verdiend. Vergeet ook anderen niet te bedanken. Blijf complimenten geven.
  • Geef je teamleden het vertrouwen om te experimenteren. Laat ze stappen vooruit zetten en misschien ook eentje terug achteruit. Samen met je team bijsturen is geen teken van zwakte.
  • Stel samen met je team de prioriteiten. De digitalisering en de toenemende vraag naar flexibiliteit doen de werkdruk toenemen. Blijf bewaken dat er voldoende tijd is voor de echt belangrijke zaken.
  • Zorg als leidinggevende voor een netwerk, bv. met collega-leidinggevenden, waarbinnen je veilig kan vertellen wat je frustreert en waarbij je achteraf ook zegt waarom je het weer ziet zitten.

Een inspirerend artikel dat we jullie niet willen onthouden: Hoe leid je een team op afstand?

Ter inspiratie

Een online tool die we graag onder jullie aandacht brengen is www.iedereenok.be

Elke Van Hoof is professor gezondheidspsychologie en eerstelijnspsychologie aan de VUB. Zij ontwikkelde een online interventie die je kan helpen om je kalmer te voelen en te blijven functioneren.

De tool bevat een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan van ongeveer vijfenveertig minuten. Je kan het alleen doorlopen of met je huisgenoten.

Op het platform De ZorgSamen wordt expertise in psychologische ondersteuning uit de verschillende Vlaamse universiteiten, verenigingen en koepelorganisaties samengebracht. De website biedt een complementair en gebalanceerd aanbod.

Cultuurshock, een bekend fenomeen. Jitske Kramer beschrijft in 2 minuten kort en krachtig de collectieve corona cultuurshock waar we ons in bevinden:

Tot slot

Ben je ook geïnteresseerd om deel te nemen aan een ZOEMBA-sessie? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Via de link krijg je meer informatie en de mogelijkheid om jezelf voor één of meerdere sessies in te schrijven.