
R-OK-wijs doorheen de coronacrisis
PBD-GO! werkt deze week wel al aan een instrumentarium 'R-OK-wijs doorheen de coronacrisis' voor het basisonderwijs. We zullen daarin tips en standpunten voor beide scenario's aanbieden:
- verlenging van de opschorting van de lessen en inzetten van preteaching
- heropstarten van de lessen.
De focus van het instrumentarium zal liggen op het leren van de leerlingen (de rubriek ontwikkeling stimuleren in R-OK-wijs):
- Hoe zit het met de doelen? Welke doelen zijn essentieel?
- Hoe geef ik het leerproces vorm in deze bijzondere tijd? Hoe werk ik aan de leer- en leefomgeving zowel via afstandsonderwijs als op het moment dat de lessen weer hervatten? Hoe zet ik preteaching in?
- Hoe begeleid ik leerlingen in en na deze crisis? Hoe kan ik differentiëren? Hoe zorg ik ervoor dat zoveel mogelijk leerlingen de essentiële doelen nog realiseren?
- Hoe volg ik leerlingen op? Wat met feedback geven, evalueren, rapporteren, attesteren?
We bekijken het document als een groeidocument. We wachten voor een aantal grote beslissingen immers nog op de richtlijnen van het kabinet, bijvoorbeeld rond examenperiodes en het inzetten van gevalideerde toetsen.
Voor het secundair onderwijs komen er adviezen en tips bij het luik 'opvolgen van leerlingen' (feedback geven, evalueren, rapporteren, attesteren). Omdat hier de richtlijnen van de overheid een grotere impact zullen hebben, wachten we die eerst nog even af vooraleer met adviezen te komen.
Voor beleidsondersteuning kan je vanzelfsprekend nog steeds rechtstreeks terecht bij je crisis-SPOC.