Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu
20-03-2020

Inspirerende praktijken uit onze scholen

De eerste crisisweek vergde veel van onze scholen, maar bracht vaak ook het beste in ons naar boven. PBD-GO! hield de vinger aan de pols en verzamelde een aantal inspirerende praktijken binnen onze scholen.

PPGO! en actief burgerschap

  • Een school waar weinig kinderen aanwezig zijn, heeft een atelier opgezet om samen mondmaskers te maken.
  • Kinderen krijgen opdrachten om thuis te schrijven en te knutselen voor mensen in isolatie (zorginstellingen, zieken- en bejaardentehuizen, …)
  • Leerlingen maken thuis affiches die aan het raam worden opgehangen. Dit doen ze om mensen bewust te maken dat ze nu moeten thuisblijven of om mensen te steunen die het moeilijker hebben.

 

GOK - iedereen mee

  • Telefonische contacten met ouders en kinderen worden veelvuldig ingezet. Het werk van leerlingen wordt opgevolgd en wie niet aan de slag is, wordt gebeld. Ouders kunnen klasleraren vaak permanent telefonisch contacteren.
  • Om de 2-3 dagen krijgen leerlingen een skype-overleg met de leerkracht.
  • Er wordt vaak gebruik gemaakt van gesloten facebookgroepen per klas waar leraren activiteiten uitleggen, bewegingsoefeningen doen, verhalen voorlezen, …
  • Werkbundels kunnen opgehaald worden op school of worden aan huis geleverd door leraren; er worden heuse bedelingsrondes georganiseerd, bijvoorbeeld voor anderstalige nieuwkomers.
  • SES-leerkrachten en collega's uit het ondersteuningsteam maken aparte oefeningenbundels voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
  • Werkdozen (met materialen zoals stiften, scharen, papier, lijm…) worden aan kinderen meegegeven of thuisbezorgd.
  • Leesboeken uit de schoolbibliotheek worden verdeeld.
  • Ouders worden via facebook betrokken bij de les, aan de hand van opdrachtjes die ze samen met hun kleuters kunnen uitvoeren.

 

Algemeen

  • Leraren houden de klas op de hoogte van speciale gebeurtenissen zoals de geboorte van een broertje of zusje.
  • Praatrondes met kleuters worden georganiseerd via een conference call.

 

Overbelasting leerlingen so

  • Het bewustzijn groeit snel dat hier, vooral in het secundair, rekening mee moet gehouden worden. Scholen ontwikkelen overzichtsdocumenten met een planning.
  • Klassenraden worden via MS Teams op de hoogte gehouden om leerlingen individueel te ondersteunen en op te volgen.
  • Leerlingen krijgen focusvakken waar ze prioritair aan moeten werken.
  • Er wordt gewerkt met een vakkencluster per dag: bijvoorbeeld maandag wetenschapsdag, dinsdag talendag,…