Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Ondersteunend tekenen bij kinderen en jongeren met Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) én zonder in jouw werk

Inhoud

Ondersteunend tekenen is ontwikkeld voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), maar helpt ook leerlingen zonder TOS bij het uiten en begrijpen van taal. Het zorgt ervoor dat alle kinderen en jongeren (met én zonder communicatieproblemen) zich gehoord, gezien en begrepen voelen. 

Deze illustratie uit het boek van Pien Van der Most,'Ondersteunend tekenen bij TOS, uitgeverij Pica ,geeft meteen de 'kern' mee van wat het doel is van deze vorming 

Deze vorming bestaat uit 2 digitale trainingen van 3 u. 

Tijdens de eerste sessie maak je kennis met de tool 'ondersteunend tekenen' (bij TOS) en ontdek je hoe je deze makkelijk kan inzetten in jouw werk/ begeleiding bij taal, emoties en in communicatie. Bij leerlingen met TOS èn zonder.

Ondersteunend tekenen is bruikbaar in 1 op 1 contact, in groepjes en klassikaal.

Door te doen, leer je anders kijken naar tekeningetjes bij taal en kom je los van dat stemmetje in je hoofd dat zegt:  ‘maar ik kan helemaal niet (goed) tekenen’

Gaandeweg leer je hoe breed je deze tool kan inzetten en hoe je van meer concrete naar abstractere (emotie)taal gaat. Je leert hoe de auditieve verwerking bij TOS (en zonder) verloopt met tekenen als hulpmiddel. 

Tijdens de eerste sessie krijg je kansen om jou input en noden aan te geven aan de lesgever. 

Op basis daarvan worden de accenten voor de verdieping vastgelegd.

Wil je bv aan de slag in oudergesprekken, krachten en aandachtspunten, emotietaal, executieve functies, het volle hoofd, of …

in overleg met de groep zoomen we tijdens de tweede sessie in op  maat en volgens de noden die de groep aangaf.

Tijdens en tot enkele weken na de vorming krijg je toegang tot de visuele bibliotheek.

Vanaf aanvang van de training kan je ook toegang krijgen tot de digitale community via een besloten facebookgroep, waarop je maandelijks een extra live input kan volgen, zo hou je het geleerde warm en krijg je ook nadien nog antwoord op je specifieke vragen. 


Doelstellingen

  • Maak kennis met de tool ondersteunend tekenen (bij TOS), in te zetten in jouw werk/ begeleiding bij taal, emoties en in communicatie. Bij leerlingen met TOS èn zonder. In de 1:1, in groepjes en klassikaal.  

  • Leer anders kijken naar tekeningetjes bij taal (en kom los van evt. stemmetjes ‘maar ik kan helemaal niet (goed) tekenen’) 

  • Leer waarom deze tool niet mag ontbreken in jouw rugzak 

  • Aan de slag: van concrete naar (meer) abstracte (emotie)taal 

  • Leer de auditieve verwerking bij TOS en zonder uit te kunnen leggen met dit hulpmiddel 

  • Afhankelijk van de input van de groep zorgen we in deel 2 voor de verdieping: wil je bv aan de slag in oudergesprekken, krachten en aandachtspunten, emotietaal, executieve functies, het volle hoofd, of … in overleg maken we ook deze online workshop op maat. 

  • Je kunt direct de volgende werkdag geïnspireerd aan de slag met ondersteunend tekenen (bij TOS)  

Voor wie

Basis én secundair onderwijs

Professionals werkend met kinderen en jongeren met TOS 

  • Leraren,  

  • Ondersteuners  

  • Logopedisten 

  • Ergotherapeuten 

Extra informatie

Alle deelnemers krijgen de Zoomlink. En nemen plaats achter een eigen beeldscherm, in een eigen ruimte. De Zoomlink wordt een dag van te voren getest. 

Klaar te leggen naast je scherm:

  • blanco tekenblok (geen losse blaadjes)
  • een zwarte of blauwe pen
  • een groene, oranje en een rode stift.

Lesgevers

Pien Van der Most

Pien van der Most 

Mijn biografie: Pien is van origine logopedist. Zij heeft 14 jaar binnen het cluster 2 onderwijs gewerkt (te vergelijken met type 7), daarna 4 jaar als Ambulant begeleider (ondersteuner leerlingen, school en ouders) en sinds dec 2018 is zij voor zichzelf begonnen en heeft nu een prachtig bedrijf met 7 trainers in ondersteunend tekenen (bij TOS). In januari 2023 is haar vooral praktisch boek ‘ondersteunenend tekenen (bij TOS) ook uitgekomen. Pien heeft een wereldmissie: meer bekendheid geven aan TOS en zorgen dat leerlingen (kinderen/ jongeren met en zonder TOS) zich meer gehoord, gezien en begrepen voelen in onze snelle, talige samenleving.