Inhoud
Deze vorming bestaat uit 3 sessies van een halve dag. We willen de wegnaar vloeiend lezen heel breed en diep verkennen en veel concrete ideeën aanreiken om te werken aan voorbereidend en aanvankelijk lezen.
SESSIE 1: Het belang van lezen: bouwstenen van krachtig leesonderwijs.
Wat doe je als leraar wanneer je ziet dat het niet zo vlot loopt? Hoe verloopt een "normale" leesontwikkeling bij jonge kinderen ?
-SESSIE 2: Aanvankelijk lezen: do’s & dont’s. Waar moeten we op letten om ervoor te zorgen dat alle kinderen vlot leren lezen? Klankonderwijs als basis, verschillende leesmethodes onder de loep genomen, hoe Klank-Teken-koppelingen versterken? Leestijd en andere relevante factoren
-SESSIE 3: Kleuters en lezen: welke leesvoorwaarden moeten gestimuleerd worden en hoe doe je dat? Belang van klankonderwijs, verschil tussen fonologisch en fonemisch bewustzijn, close listening als voorbode voor Close reading later.
Doelstellingen
- Je ziet het grote belang van aanvankelijk lezen in en hebt kennis en inzicht in de leessleutels
- Je past de evidence-based tips voor aanvankelijk lezen en fonemisch en fonetisch bewustzijn toe in jouw klas
- Je hebt inzicht in de leesvoorwaarden en hoe die kunnen gestimuleerd worden
Voor wie
basisonderwijs:
leraren kleuter
leraren 1ste leerjaar
zorgcoördinator
buitengewoon basisonderwijs:
leraren kleuter
leraren lager
Extra informatie
Sessie 1 en 2 geven we op 1 dag. Sessie 3 duurt een halve dag.