Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Op weg naar lezen

Inhoud

Deze vorming bestaat uit 3 sessies van een halve dag. We willen de wegnaar vloeiend lezen heel breed en diep verkennen en veel concrete ideeën aanreiken om te werken aan voorbereidend en aanvankelijk lezen. 

SESSIE 1: Het belang van lezen: bouwstenen van krachtig leesonderwijs.
Wat doe je als leraar wanneer je ziet dat het niet zo vlot loopt? Hoe verloopt een "normale" leesontwikkeling bij jonge kinderen ?

-SESSIE 2: Aanvankelijk lezen: do’s & dont’s. Waar moeten we op letten om ervoor te zorgen dat alle kinderen vlot leren lezen? Klankonderwijs als basis, verschillende leesmethodes onder de loep genomen, hoe Klank-Teken-koppelingen versterken? Leestijd en andere relevante factoren 

-SESSIE 3: Kleuters en lezen: welke leesvoorwaarden moeten gestimuleerd worden en hoe doe je dat? Belang van klankonderwijs, verschil tussen fonologisch en fonemisch bewustzijn, close listening als voorbode voor Close reading later. 

Doelstellingen

  • Je ziet het grote belang van aanvankelijk lezen in en hebt kennis en inzicht in de leessleutels
  • Je past de evidence-based tips voor aanvankelijk lezen en fonemisch en fonetisch bewustzijn toe in jouw klas
  • Je hebt inzicht in de leesvoorwaarden en hoe die kunnen gestimuleerd worden

Voor wie

basisonderwijs:
leraren kleuter
leraren 1ste leerjaar
zorgcoördinator

buitengewoon basisonderwijs:
leraren kleuter
leraren lager

Extra informatie

Sessie 1 en 2 geven we op 1 dag. Sessie 3 duurt een halve dag.


Lesgevers

Sandrine Decoster