Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Lezers maak je samen!- lezen begeleiden in de basisschool als leraar

Motiverende leesomgeving, leesmonitoring en interactief aan de slag met boeken en teksten

Inhoud

Deze vorming bestaat uit 3 opeenvolgende sessies van een halve dag rond effectief leesonderwijs  

1. Een motiverende leesomgeving 

In deze sessie gaan we dieper in op het belang van een motiverende leesomgeving in jouw klas en op school. Hoe zorg je voor een motiverende leesomgeving en een rijk en gevarieerd leesaanbod? We delen praktijkervaringen en tools om actief en doelgericht aan de slag te gaan. We nodigen de deelnemers tijdens de sessie uit om ook eigen ervaringen en praktijkvoorbeelden te delen. 

 

2. Interactief aan de slag met boeken en teksten 

In deze sessie bekijken we waarom het belangrijk is veel en krachtige taaldenkgesprekken te voeren, wat de kenmerken van een goed taaldenkgesprek zijn en hoe je zo een gesprek kunt begeleiden. We vertrekken hierbij vanuit rijke teksten: verhalen, luisterfragmenten, strips, moppenboeken, … waardoor we de leeskriebels bij de kinderen aanwakkeren en contextrijk leesonderwijs bieden. Leesmotivatie stimuleren én taaldenkgesprekken voeren: in deze sessie slaan we twee vliegen in één klap. We gaan ook aan de slag met boeken of teksten die jij rijk vindt en waar je graag mee aan de slag wil 

 

3. Leesmonitoring 

In deze sessie focussen we op de complexiteit van het leesmonitoringsproces. We gaan dieper in op waarom lezen monitoren zo belangrijk is, hoe je dit kan doen en vooral ook met wie en wanneer. We delen praktijkervaringen en tools om lezen doelgericht te monitoren. We denken samen na hoe je als team actief aan de slag kan gaan met de resultaten van je leesmonitoringsproces. Hoe vertaal je je leesmonitoring naar effectieve feedback en hoe kun je inzetten op gedifferentieerd leesonderwijs? 

Doelstellingen

  • Je weet hoe je de eigen klas als motiverende leesomgeving kan inrichten of hoe je dit klasdoorbrekend kan doen. 

  • je leert hoe je rijke teksten herkent en hoe deze in te zetten in jouw klasaanbod. 

  • je monitort de leesvaardigheid en het leesplezier van de leerlingen in jouw klas. 

Voor wie

  • basisonderwijs 

leraren lager 

kartrekkers leesbeleid 

zorgcoördinatoren 

Extra informatie

  • Sessie 1 en 2 staan op 1 dag ingepland, sessie 3 is een extra halve dag. 

  • Er wordt een broodjeslunch voorzien voor sessie 1 en 2. 

  • Er wordt geen broodjeslunch voorzien voor sessie 3 

Lesgevers

Iris Vansteelandt

Iris Vansteelandt is als lerarenopleider en onderzoeker verbonden aan AP Hogeschool. Ze maakt bovendien als vrijwillig postdoctoraal onderzoeker deel uit van de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren (UGent). Binnen het tweejarig professionaliseringstraject PRO LEZEN is ze i.s.m. Odisee Hogeschool en Iedereen Leest een van de vaste coaches van de 24 deelnemende scholen die een duurzaam leesbeleid uitbouwen.