Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

BIM, beleven in Muziek

Optimale ontwikkelingskansen voor leerlingen met Ernstige Meervoudige Beperkingen

Inhoud


BiM’ staat voor ‘Beleven in Muziek’.


De BiM-werkwijze is een manier om met non-verbale communicatie contact te maken.
Vanuit een basisveiligheid kun je doelgericht werken aan het maken van contact, communicatie, alertheid, ontspanning, sensorische informatieverwerking en het kind/de jongere zich op een positieve manier bewust te laten zijn van hun lichaam.
‘Muziekdocent in het speciaal onderwijs Patrick Meuldijk is de bedenker en de grondlegger van de BiM-werkwijze.'


De activiteiten van de BiM-werkwijze nodigen uit tot actie-reactie, hoe klein ook! Daarom is het noodzakelijk om tijdens het ‘bimmen’ te observeren op welke manier je deelnemer non-verbaal reageert. Is het lichaam gespannen of treedt juist ontspanning op, draait het hoofd mee met de beweging van het materiaal of gaat het oor naar de kant waar het geluid vandaan komt. Ook de mimiek kan een beeld geven van het beleven van de BiM-activiteit.


Deze praktijkgerichte vorming geeft je inzicht in hoe je met instrumentale muziek bijdraagt aan de totale ontwikkeling van een kind of jongere met ernstig mentale beperkingen. Niet enkel de zintuiglijke ontwikkeling wordt geprikkeld, ook emotionele ontwikkeling, de sociale ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en de muzikale ontwikkeling krijgen hier een plekje.


Tijdens deze tweedaagse word je meegenomen in de ervaring van BIM activiteiten en leer je hoe je er meteen zelf mee aan de slag kan in je eigen context.


Wat kan je verwachten?

Dag 1

Introductie
Algemene informatie BiM-werkwijze
Theorie: Basale Stimulatie / Ervaringsordening / LACCS
Complementaire zorg / Sensorische Informatieverwerking
Praktijk + supervisie + intervisie BiM-activiteiten
Muziekbeleving
Praktijk + supervisie + intervisie BiM-activiteiten
Werkopdracht


Doe-opdracht
Tussen de 1ste en 2de cursusdag ligt een periode van enkele weken zodat je de tijd hebt om de opdracht in je eigen context uit te testen. Op dag 2 bespreken we de opdracht en krijg je hierover supervisie en intervisie. Je herhaalt 3 BiM-activiteiten van dag 1 en je leert nieuwe BiM-activiteiten. Je krijgt dus een goede basis om de BiM-activiteiten af te stemmen op je deelnemer.


Dag 2

Bespreken van de werkopdracht met supervisie
Praktijk + supervisie + intervisie BiM-activiteiten
Lunch
Intervisie + supervisie van de BiM-werkwijze in de praktijk.
Praktijk + supervisie + intervisie BiM-activiteiten
Afronding

Doelstellingen

  • Je weet wat bij de BiM-werkwijze belangrijk is.
  • Je hebt inzicht op welke manier je de BiM-werkwijze doelgericht kan inzetten.
  • Je hebt een open attitude t.a.v de BiM-activiteiten en de deelnemers.
  • Je bent integer en respectvol tijdens het ‘bimmen’.
  • Je hebt de vaardigheid om de BiM-activiteiten op de juiste wijze uit te voeren.
  • Je kunt de BiM-activiteiten personaliseren.

Voor wie

Basis en secundair onderwijs:Professionals in het werkveld van mensen met EMB:

  • Leraren
  • Opvoeders
  • Paramedici
  • Kinderverzorgers

Het is noodzakelijk affiniteit te hebben met de doelgroep.

Extra informatie

Bij deze vorming krijg je het BiM-boek met daarin achtergrond informatie, theoretische onderbouwing van de BiM-werkwijze, schema voor beginsituatie, observatie en een werkplan om doelgericht te bimmen, BiM-activiteitenkalender 1 + 2, USB-stick voor de BiM-muziek en het digitale BiM-certificaat.

Lesgevers

Bo-Celine Geerinck

Bo-Celine Geerinck is de trainer voor deze BiM-cursus. 
Zij is op dit moment werkzaam in de ouderenzorg en heeft voorheen ook in de gehandicaptenzorg gewerkt. 
Bo-Celine heeft tijdens haar studie onderzoek gedaan naar BiM en dit gebruikt als afstudeeropdracht.