Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Hoogsensitiviteit & autisme?

Hoe ga je hiermee om in de klas

Inhoud

Kinderen en jongeren met autisme zijn hooggevoelig wordt er vaak gezegd. 

Ze kunnen niet tegen fel lawaai, zijn snel geïrriteerd 

door kleine geluiden rondom hen. 

Dat herkennen we overigens ook bij kinderen en jongeren met Hoogbegaafdheid, ADHD, DCD,...  

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze andere manier van prikkelverwerking maakt dat ze sneller aangezet worden tot negatief gedrag. 
 

Gedurende deze dag leer je in kaart brengen welke zintuigen over- of onderprikkeld zijn en welke stappen je dan kan zetten om een kind/jongere volkomen te ondersteunen. 

Bij autisme is er immers niet enkel sprake van een overreactiviteit, maar ook van een onderreactiviteit op bepaalde zintuigen. Ook de hoeveelheid aan zintuigen die meespelen, is uitgebreider dan verwacht. We nemen namelijk niet 5 maar 10 zintuigen onder de loep. 

 

Doelstellingen

  • Je leert wat over- en onderprikkeling nu juist inhoudt en hoe je deze in kaart kan brengen bij een kind;
  • Je exploreert welke onbekende zintuigen bepalend zijn voor de moeilijkheden die een kind met autisme ervaart;
  • Je ontdekt hoe je deze kinderen kan ondersteunen, zodat gedragsproblemen verminderen of zelfs verdwijnen.

Voor wie

BaO en SO

  • leraren
  • zorgcoordinatoren
  • zorgleerkrachten, leerlingenbegeleiders
  • ondersteuners

Extra informatie

Bij deelname wordt een minimum voorkennis van autisme verwacht.

Ben je echt nog helemaal nieuw in de materie?                                                      Dan raden we onze basiscursus of een van onze basisdagen aan:Autisme begrijpen in de praktijk’ op 20 november 2023  of Kruip in de huid van een leerling met autismeop 30 november 2023 

Lesgevers

Adi Van Den Brande

Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag . 

Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.  

 

Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.  

Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen.