Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

In gesprek met ouders van leerlingen met autisme

Praktische tips voor effectieve communicatie met deze specifieke doelgroep

Inhoud

Samenwerking en communicatie met ouders vormt vaak een cruciale schakel om optimale resultaten te behalen met je leerlingen.

Dat loopt niet altijd van een leien dakje. In communicatie gaan met ouders over hun zoon of dochter met autisme vraagt soms ook specifieke vaardigheden. Loop je hier wel eens op vast kan deze webinar je alvast ook weer op weg helpen!

Heb je soms het gevoel dat je echt niet doordringt? 

Je bent het gewend om met kinderen met autisme in je klas te werken. Je weet hoe je deze kinderen het beste kan ondersteunen.

Graag zou je intensiever met de ouders van dit kind willen samenwerken, zodat je betere resultaten kan bereiken. Maar net daar merk je dat dit niet altijd lukt.

Je bent ervan overtuigd dat je een fantastisch gesprek had met de ouders, maar toch blijft de opvolging thuis uit, je loopt vast op een muur van onbegrip…

Geef niet op! In deze webinar duiken we, samen met lesgeefster Adi Van den Brande, samen in deze vaak voorkomende problematiek , op zoek naar oplossingen.

Als leerkracht of begeleider krijg je ook deze ouders mee aan boord, zodat je net energie krijgt van de gesprekken en zodat je ziet hoe je door elkaar beter te begrijpen, de samenwerking versterkt, wat een positieve invloed op je leerling tot gevolg heeft. 

Doelstellingen

  • Je ervaart waar de moeilijkheden zich bevinden voor ouders van kinderen met autisme.
  • Je leert welke technieken je kan gebruiken om gesprekken functioneel te maken.
  • Je leert met welke elementen je rekening moet houden om je relatie te optimaliseren.

Voor wie

BuO, BaO, SO: 

  • Leraren
  • Zorgleerkrachten en begeleiders
  • Paramedici
  • Ondersteuners
  • Opvoeders internaten
  • Schoolleiders

Lesgevers

Adi Van Den Brande

Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag . 

Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.  

 

Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.  

Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen.