Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Hoe Autisme begrijpen in je praktijk

Inhoud

We gaan aan de slag met de praktijkgerichte theorie van autisme. Je leert hoe kinderen met autisme denken, zodat je begrijpt waarom een kind niet doet wat je hem vraagt, het op de speelplaats moeilijkheden ondervindt, … We plaatsen de theorie naast de klaspraktijk, zodat ons kader over autisme dadelijk vergroot wordt. 

Dit wordt een dag die vertrekt vanuit het denkprofiel van je leerling met autisme, maar dadelijk de overstap maakt naar het begrijpen van gedrag in de praktijk? Zo begrijp je situaties beter, kan je beter communiceren en kan je een meer volkomen beeld opstellen van je kind.  De aanpak kan je dan afstemmen op wat je hebt vastgesteld.  


Je gaat in kleine groepjes aan de slag om te ervaren hoe autistische kinderen informatie verwerken. Door oefeningen wordt je getriggerd om de bril van het kind op te zetten.  

Door middel van cases, uitwisselingen met de groep, wordt dit theoretische kader dadelijk vertaalt naar jouw schoolpraktijk: de klas, de speelplaats, de huistaken, …  

Doelstellingen

Je leert de theoretische kaders van de andere informatie verwerking bij autisme kennen.

· Je plaats deze kaders in een praktische ervaring, waardoor je het autistische denken ‘voelt’ ipv ‘theoretisch kent’

· Je wisselt ervaringen met collega’s uit rond dit thema.

Voor wie

Alle niveaus:

  • orthopedagogen
  • zorgcoördinatoren
  • leerlingenbegeleiders
  • leerondersteuners
  • begeleiders

Extra informatie

Wat heb je nodig?

Heel veel zin om deze ervaring aan te gaan, maar geen basiskennis autisme noodzakelijk

Op deze dag zoomen we in op de basiskaders om autisme te herkennen en te begrijpen. Je kan je nadien verder verdiepen in verschillende thema’s :Autisme in je klas (22/1 of 27/2); Hoogsensitiviteit& autisme 26/3  

Lesgevers

Adi Van Den Brande

Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag . 

Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.  

 

Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.  

Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen. 

Hoe inschrijven?

B24_IC_NX_ASEN01

donderdag 14 december 2023 van 9:30 uur tot 16:00 uur

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36
1000 Brussel

Deelnameprijs: € 90
Inschrijven