Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Snoezelen met leerlingen met Ernstig Meervoudige Beperkingen

HOE KUNNEN WIJ BIJDRAGEN TOT OPTIMAAL (OPTIMALER) SNOEZELEN MET KINDEREN MET ERNSTIGE MEERVOUDIGE BEPERKINGEN?

Inhoud

Deze vorming richt zich in hoofdzaak op snoezelen met leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen. Dit betekent leerlingen met een combinatie van een ernstig tot diepe verstandelijke beperking en bijkomende motorische en/of zintuiglijke beperkingen. Ze ervaren ondersteuningsnoden op alle domeinen van adaptief gedrag en krijgen te maken met meerdere gezondheidsproblemen.

Lesgever Katrijn Vastmans vertrekt vanuit theoretische kapstokken waar ze de praktijk van het snoezelen aan vasthangt. Ze werkt hiervoor samen met Asja Heusden vanuit Het Balanske. Dit prachtige snoezelcentrum wordt voorgesteld als inspiratiebron, van waaruit de sprekers linken leggen met het snoezelen in verschillende contexten, in groep of één op één.

Zo ga je naar huis met heel wat inspiratie om al snoezelend met je leerlingen aan de slag te gaan.

Voor deze vorming werken we samen met expertisecentrum Multiplus dat werd opgestart op 1 oktober 2006. Het werd opgericht vanuit de Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de KU Leuven, waar onder leiding van Prof. Dr. Bea Maes al jaren onderzoek wordt gedaan rond personen met ernstige meervoudige beperkingen.

Multiplus richt zich op deze doelgroep en de mensen (professionelen, familieleden, derden) die bij hen betrokken zijn. Met de naam - “Multi-plus” - verwijzen ze naar de mogelijkheden van mensen met ernstige meervoudige beperkingen én de meerwaarde die ze met het expertisecentrum willen bieden voor de praktijk. Het wil door ontwikkeling en verspreiding van kennis en expertise een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven en de kwaliteit van ondersteuning van personen met ernstige meervoudige beperkingen.

Doelstellingen

  • Je krijgt zicht op wat snoezelen precies is en welke elementen allemaal bijdragen aan optimaal snoezelen voor deze doelgroep.
  • Je kan kritisch bekijken in hoeverre snoezelen als activiteit bijdraagt aan doelstellingen die je vooropstelt voor leerlingen met EMB.
  • Je kan vanuit inspirerende voorbeelden praktisch met snoezelen aan de slag gaan in je klasgroep of één op één.

Voor wie

Onderwijsprofessionals die leerlingen met Ernstige Meervoudige beperkingen begeleiden

  • Leraren
  • Paramedici 
  • opvoeders
  • kinderverzorgers
  • ...

Extra informatie

Deze sessie is een namiddagsessie van 13:00 - 16:00u, in de voormiddag is er een sessie rond basale communicatie voor dezelfde doelgroep: Hokus Pokus Toverdoos Beiden kunnen gecombineerd worden, maar je moet wel apart inschrijven. Dit kan via deze link


Lesgevers

Katrijn Vastmans

Coördinator Multiplus, Vlaams Expertisecentrum Personen met EMB

Asja Heusden

Medewerker Balanske, verantwoordelijk voor vrijetijdstrajectbegeleiding, cursus animator in het jeugdwerk en vormingen