Inhoud
Wist je dat een cognitieve sterke kleuter zich al na enkele dagen kan aanpassen aan de rest van de groep? En wat de gevaren dan zijn van een te late opsporing?
Zitten jij en je collega’s ook met vragen rond onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen?
Hoe herken je CSF-leerlingen?
Zijn alle CSF leerlingen hetzelfde en is de aanpak dan ook voor ieder van hen hetzelfde?
We nemen je graag mee in de wereld van CSF-leerlingen.
We bekijken:
- Welke fabels gaan er rond?
- Welke types CSF-kinderen bestaan er?
- Hoe herken ik CSF- leerlingen?
- Wat als leerlingen niet worden gesignaleerd als cognitief sterk?
- Wat zijn de verschillen tussen cognitieve leerkenmerken en zijnskenmerken? En waar leggen we de focus op?
- Hoe ga ik effectief signaleren?
Allemaal aspecten die aan bod zullen komen in verschillende vormingen in samenwerking met onderzoekers en projectmedewerkers van project Talent.
Vanuit onderzoek, naar inspirerende voorbeelden uit de praktijk en zo naar praktische handvaten rechtstreeks bruikbaar in je eigen context
Doelstellingen
- Je weet wat cognitief sterk functioneren is.
- Je weet dat er verschillende soorten cognitief sterk functionerende leerlingen zijn.
- Je kan via de cognitieve leerkenmerken CSF-leerlingen herkennen en aangepast begeleiden
Voor wie
Basisonderwijs
- Schoolleiders
- Zorgcoördinatoren
- Leraren (lager en kleuter)
- Beleidsmedewerkers
- Ondersteuners
- Pedagogisch begeleiders
Extra informatie
- Omdat deze vormingsdag kadert binnen het project 'Talent', kunnen we deze gratis aanbieden.