Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Relax voor je klas in het buitengewoon secundair onderwijs

VAN GOED VOELEN IN DE KLAS TOT VERANTWOORDELIJKHEID NEMEN

Inhoud

In leerklassen met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden er meerdere strategieën gevraagd.

Van wie kan je beter leren dan van je collega’s ? Daarom wil facilitator Stefaan Vanparys zijn expertise in klasmanagement ook voor het Buitengewoon Onderwijs organiseren.

De kracht van de digitale sessies zit hem in het meteen hebben van de juiste tools op je computer, de persoonlijke interactie tussen jou en je collega’s en de mogelijkheid om ook meerdere momenten samen te komen waardoor we kunnen delen wat we hebben uitgeprobeerd.

Deel 1: Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen zich geliefd voelen?

In dit deel maken we een kaart van hoe onze leerlingen ervoor staan en gaan we kijken welke noden onze leerlingen hebben. Hoe zweverig het ook klinkt, we gaan kijken hoe we de metaforische liefdestank van onze leerlingen kunne vullen door de interactie te verbeteren.

Na deze sessie ben je in het bezit van een presentatie maar vooral ook van tips om terug sfeer, humor en drive in je leerlingen en groep te brengen.

Een van de meer heikele punten in onderwijs is de Time Out voor leerlingen. Deze interventie wordt vaak toegepast en meestal niet met het gewenste resultaat. In dit deel maken we ook ruimte om dit item te bespreken. Wat kan wel? Wat is effectief?

Deel 2: "Hoe geef ik verantwoordelijkheden door aan leerlingen ?

Ook in dit tweede deel zal de kracht vooral liggen in het uitwisselen van ideeën met collega’s die in het buitengewoon onderwijs allicht al 100 strategieën hebben uitgetest.

Je krijgt ook de tool ‘helpende handjes’ digitaal aangeboden om leerlingen te laten nadenken over de rechten maar ook verantwoordelijkheden die ze hebben. Grote woorden om eigenlijk te zeggen: ‘Doe mee met je klas!’ en ‘Laat je klas runnen door je leerlingen.

Doelstellingen

  • Je maakt samen de vertaalslag naar je eigen klaspraktijk in het buitengewoon onderwijs
  • Je leert de behoeften van leerlingen inschatten
  • Je kan snel gedrag observeren en eigen blinde vlekken herkennen
  • je kan afspraken maken die langer blijven plakken
  • je kan door originele toepassingen die klassfeer bevorderen
  • Je kan op subtiele maar ook directe wijze leerlinggedrag bijsturen

Voor wie

Voor wie

Buitengewoon secundair onderwijs

  • leraren
  • ondersteuners
  • opvoeders

Extra informatie

Gratis extra terugkommoment:  Op het terugkommoment krijg je uitgebreid de kans om collega’s die ook binnen relaxed voor de klas geëxperimenteerd hebben met technieken te ontmoeten om ideeën verder uit te wisselen.

Deze terugkomdag is gratis, maar inschrijven is wel verplicht en kan via deze link

Lesgevers

Stefaan Vanparys

Stefaan Vanparys is een gedreven ondernemer en ervaren begeleider in het onderwijs, met een passie voor effectieve communicatie en verbinding, zowel in persoonlijke interacties als via digitale kanalen zoals e-mail.

Stefaan streeft ernaar om complexe communicatietips te vereenvoudigen en praktisch toepasbaar te maken, zodat je er meteen mee aan de slag kan in je dagelijkse werkzaamheden.