Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Mentaliseren als veilige basis: Emotionele ontwikkeling in verbinding

Mentaliserend coachen van leerkrachten van kinderen en jongeren met complexe gedragsproblemen

Inhoud

Orthopedagoog Erik De Belie biedt in deze tweedaagse een train the trainer voor orthopedagogen, psychologen, leerlingbegeleiders of andere professionals die leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van leerlingen met een complexe hulpvraag.

Wanneer leerlingen ‘uitdagend gedrag’ vertonen, komt de relatie met leerkrachten onder druk te staan waarbij de leerlingen minder open staan om te leren. Het is dan ook zinvol om leerkrachten, begeleiders (en ouders) te coachen om hierover te mentaliseren: met ‘buik en hoofd’ aanvoelen en begrijpen wat dit gedrag betekent, wat het met hen doet en wat ze nodig hebben om zich ‘goed genoeg’ af te stemmen op de onderliggende emotionele noden.

Deze emotionele noden kunnen in kaart gebracht worden met de SEO-R². Zo groeit een ‘veilige basis’ voor emotionele beschikbaarheid waarbij we sensitiviteit, structuur (houvast en grenzen), ruimte laten en mildheid integreren, met veel aandacht voor wat dit aanbod voor de relatie tot deze leerlingen betekent: staan ze open voor dit aanbod? Wat hebben ze hiervoor nodig? ‘Emotionele verbinding vormt dan ook een veilige basis om het leren te bevorderen.

De tweede dag focust nog meer op de 'helpende beeldvorming' en geeft je de mogelijkheid te ‘onderzoeken’ aan de hand van eigen casussen. Hiervoor benut Erik de Belie ook het ontwikkelde reflectiespel MENTEMO, een tool die je in de schoolcontext handig kan benutten om samen met jouw leerkrachtenteam te reflecteren. Tijdens de tweedaagse bestaat de mogelijkheid om het handboek en het spel met auteurskorting aan te kopen.

Doelstellingen

  • Je krijgt handvatten tot het ondersteunen van leerkrachten om te 'mentaliseren': het doorvoeld begrijpen van gedrag en emotionele noden van leerlingen
  • Je onderkent het belang van ‘ademruimte’ het  reguleren van de eigen stress in contact met deze leerlingen (en hun ouders)
  • Je leert aan de hand van eigen casussen inschatten wat de ontwikkelingsnoden van leerlingen zijn en stilstaan bij wat leerkrachten nodig hebben om zich hier op af te stemmen en emotioneel beschikbaar te zijn.

Voor wie

Buitengewoon basis en secundair onderwijs:

  • (Ortho-)pedagogen
  • Psychologen
  • Leerlingbegeleiders
  • zorgcoordinatoren
  • BLIO
  • Teambegeleiders
  • Ondersteuners
  • Schoolleiders
  • Leraren en begeleiders die werken met kinderen, jongeren en volwassenen met gedragsproblemen en/of een verstandelijke beperking

Extra informatie

Samen met een collega deelnemen verhoogt de kans op duurzame implementatie van het geleerde in je school of instelling.

Kennis van de SEO-R² is een meerwaarde

Lesgevers

Erik De Belie

Erik De Belie is opgeleid als orthopedagoog en psychodynamisch kindertherapeut. Hij heeft 40 jaar ervaring in het samenwerken met scholen en leerkrachten (kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking/autisme/gedrags- en emotionele problemen) in het kader van een M.F.C. Verder heeft hij ervaring als docent en supervisor aan verschillende opleidingen en schrijft hij over gehechtheid, trauma, emotionele verbinding en coaching.