Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leerprocessen stimuleren vanuit je zintuigen

Leerlingen met een complexe hulpvraag begeleiden vanuit zintuiglijke prikkelverwerking/sensorische informatieverwerking.

Inhoud

Soms zijn we ons niet bewust van  het effect van prikkelverwerking, ook sensorische informatieverwerking of sensorische integratie genoemd. We vergeten al eens dat elke mens constant bezig is met het waarnemen en verwerken van informatie. Kinderen met een (complexe) hulpvraag zijn niet altijd sterk in communicatie, wat het extra moeilijk maakt om hen te 'lezen', zeker wanneer je bv slechts af en toe in een klas komt, bv als bijzondere leerkracht.

Deze nascholing helpt jou en je leerlingen op weg om elkaar zo optimaal mogelijk te begrijpen!

We krijgen per seconde miljoenen prikkels binnen. Daarin moeten we vaak een keuze maken.  Als het goed loopt, merken we daar niets van.       

Maar wat als dit niet zo vlot verloopt en het te veel of te weinig geprikkeld geraken ons en onze leerlingen onrustig maakt?                                   

Dan kan het moeilijk worden te weten wat nu de goede en gepaste actie is.

Als leerkracht of begeleider bij leerlingen met complexe hulpvragen staan we dagelijks voor de uitdaging om het vertrouwen te krijgen van je leerlingen, het kind of de jongere die je begeleidt. Door het ontdekken van de sensorische noden van je leerlingen, kan je nog  zinvoller met hen in interactie gaan.

Als jij dit wil aanpakken wanneer je als (bijzondere) leerkracht, opvoeder, paramedicus, verzorgende of zelfs als vervanger in een klas komt met specifieke noden, komt kennis en inzicht in de prikkelverwerking goed van pas en is deze workshop echt iets voor jou!

Doelstellingen

  • Je krijgt inzicht in de werking en invloed van de verschillende zintuigen die belangrijk zijn bij zintuiglijke prikkelverwerking
  • Je verwerft kennis over onder- en overprikkeling en de invloed op gedrag
  • Je krijgt handvaten over hoe je dit kan aanpakken
  • Je leert hoe je gericht informatie kan opzoeken i.v.m. prikkelverwerking die tegemoet komt aan de noden van je leerlingen
  • Elkaar inspireren rond concrete casussen uit het werkveld van de deelnemers

Voor wie

Buitengewoon Basis-en secundair onderwijs

  • Leerkrachten
  • Opvoeders
  • Verzorgenden
  • Paramedici

Lesgevers

Inge Adriaenssens

Als ergotherapeute heb ik me verder gespecialiseerd in de sensorische informatieverwerking. Het is voor mij een belangrijke basis in mijn werk met kinderen, jongeren, ouders, leerkrachten, begeleiders, … Van hier uit kan ik achter gedrag kijken en naar wat de boodschap van dit gedrag is. Meer informatie kan je vinden op www.prikkelsomtegroeien.be