Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Webinar: In 5 stappen naar een onderbouwde aanpak voor zelfregulerend leren

Webinar: Hoe maak ik nu echt het verschil?

Inhoud

Zelfregulerend leren (ZRL) zit in het hart van leren én lesgeven. Het omschrijft die vaardigheden die leerlingen nodig hebben om met succes én goesting hun leerdoelen te behalen. Het maakt zo natuurlijk deel uit van elke les, dat het amper bewust aandacht krijgt. En als we het aandacht geven, doen we dat vaak op basis van buikgevoel, persoonlijke ervaring of overtuigingen. Of ook: door stimulans vanuit beleid en onderzoek.

Meta-analyses tonen immers dat het ondersteunen van ZRL één van de meest doeltreffende interventies is om leerwinst en -motivatie te verhogen. Deze studies tonen ons ‘wat werkt’. Wat ze niet tonen, is ‘hoe het werkt’.

Laat net dat zijn wat jij nodig hebt om ook bij jouw leerlingen diezelfde groei te realiseren.

Klaar voor een upgrade van jouw buikgevoel?

In dit webinar overlopen we de vijf stappen die je als leraar/school kan zetten om naar een meer onderbouwde en effectieve ondersteuning van zelfregulerend leren te groeien.

Ideaal wanneer je:

-          op het punt staat zelfregulerend leren te verkennen;

-          jezelf al eens betrapte op het uren doorspitten van de vele literatuur (en kaders) rond zelfregulerend leren.

Gun jezelf dan deze sessie en krijg de belangrijkste inzichten uit de literatuur samengevat. Zo heb jij straks weer net wat meer voorkennis en gaat je verdere avontuur richting zelfregulerend leren een pak vlotter.

Doelstellingen

  • Deelnemers worden ondergedompeld in de belangrijkste inzichten uit de wetenschappelijke literatuur
  • Deelnemers staan stil bij de vraag waarom zelfregulerend leren extra aandacht verdient
  • Deelnemers krijgen een korte introductie tot wat zelfregulerend leren inhoudt
  • Deelnemers ontdekken de principes van een effectieve ondersteuning van zelfregulerend leren

Werkvormen

Webinar: online deelname.

Daags voor de vorming zal u de link ontvangen.

Voor wie

  • Basis, secundair en volwassenenonderwijs
    • Schoolleider
    • Beleidsmedewerker
    • Zorgcoördinator
    • Leraren

Ondersteuningsnetwerk

Extra informatie

Materialen

In deze sessie baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:

Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.