Inhoud
In opvolging van het traject dat in 2021-2022 werd georganiseerd zetten we een volgende stap. Na een vorming in het BOOST-programma gaan we in de verschillende scholen aan de slag met emotie-regulatie. We linken het aan het thema leefklimaat om tot een zinvol geheel te komen als antwoord op de specifieke behoeften van deze kinderen en jongeren.
De spreidstanddie OV4 maakttussen het gewone onderwijs, onder andere door het aanbieden van het regulier curriculum, maar aan de andere kant de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen type 3, die ze ook op een straffe manierwillen, kunnen en moeten aanpakken, vormt een enorme uitdaging voor onze OV4 scholen.
Elke school zoekt intens naar oplossingen voor allerlei situaties en in deze professionele leergemeenschap hebben de scholen de kans om enerzijds via het BOOST-programma en anderzijdsieders expertise samen te leggen, te delen, samen te ontwikkelen.
Deze professionele leergemeenschap brengt mensen samen met eenzelfde zoektocht, hier staat uitwisseling en leren van elkaar centraal.
Doelstellingen
Het BOOSTprogramma kunnen uitvoeren
Deelnemen aan intervisie nav het uitvoeren van het BOOSTprogramma
Inzicht verwerven in de relatie emotie-regulatie en leefkimaat
Binnen deze professionele leergemeenschap deel je materialen en denk je actief na over organisatie, didactisch materiaal, begeleiding van jongeren binnen de context van OV4 type 3
Je maakt verbinding met elkaar en vormt een sterk netwerk met andere scholen
Je werkt samen met andere scholen en laat je inspireren over de grenzen van de scholengroepen heen
Voor wie
Buitengewoon Secundair onderwijs
Extra informatie
Heb je interesse om deel te nemen aan deze Professionele leergemeenschap vragen we hier in te schrijven. Data en locaties worden naderhand bepaald volgens agenda van de begeleider en in samenspraak met de groep.
Lesgevers
Jan Decuypere
Jan Decuypere is pedagogisch begeleider buitengewoon onderwijs bij de PBD-GO!. Hij is regiobegeleider voor scholengroep 23 (secundair onderwijs).