Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Opleiding Life Space Crisis Intervention (LSCI), een verbale interventiemethodiek

Methodisch omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis

Inhoud

LSCI is een verbale interventiemethodiek die je leert omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis. Met de theoretische achtergronden en de vele vaardigheden die je tijdens deze opleiding leert, krijg je als het ware een stafkaart aangereikt waarmee je je doorheen elk conflict of elke crisis een weg kunt banen, waardoor het positief gedrag versterkt wordt. 

Door middel van een gestructureerd gesprek met de leerling tijdens het crisismoment of meteen erna, wordt de crisis als leermoment benut. 

Door deze intensieve vijfdaagse opleiding leer je het conflict of de crisis te benaderen vanuit het leerlingenstandpunt. Zo worden gedachten, gevoelens en het gedrag van de leerling bespreekbaar gesteld en ontdek je, samen met de leerling, mogelijke zelfvernietigende gedragspatronen. Als je deze patronen kan doorbreken resulteert dit in een grondige gedragsverandering, een groter zelfvertrouwen, minder angst en meer begrip en inzicht in eigen gevoelens en in eigen en andermans gedrag. 

De opleiding duurt vijf dagen. Op de vijfde dag leggen de deelnemers een theoretische en praktische proef af. Hierbij wordt getest of ze alle noodzakelijke basiskennis en vaardigheden van LSCI voldoende onder de knie hebben.

De volledige aanwezigheid tijdens de vijf dagen van de opleiding en het afleggen van de proeven op dag 5 geeft recht op een internationaal erkend ‘certificate of competence’

Verloop van de opleiding:

Dag 1

  • Het verloop van een LSCI gesprek.
  • Een kennismaking met de zelfvernietigende gedragspatronen.
  • Verschil in psychologische werelden.
  • De conflictcyclus.
  • Luistervaardigheden.

 Dag 2

  • Red Flag interventie: wat is het? Videovoorbeeld. Rollenspelen.
  • New Tools interventie: wat is het?Videovoorbeeld| Rollenspelen.

DAG 3

  • Reality Check interventie: wat is het? Videovoorbeeld. Rollenspelen
  • Regulate & Restore intervention: wat is het? Videovoorbeeld. Rollenspelen

DAG 4

  • Benign Confrontation intervention: wat is het? Videovoorbeeld. Rollenspelen
  • Peer Manipulation Intervention: wat is het? Videovoorbeeld. Rollenspelen

DAG 5

  • Schriftelijke proef.
  • Praktische proef.
  • Een blik op implementatie.
  • Afronding.



Doelstellingen

  • Je leert de theoretische achtergronden en basismodellen van LSCI kennen.

  • Je leert de noodzakelijke vaardigheden voor crisisinterventie aan  doorheen oefeningen, (video)voorbeelden, casusbespreking, humor … 

  • Je (her)kennen de mogelijke zelfvernietigende gedragspatronen bij leerlingen en kan ze onderscheiden.


Voor wie

Basis- en secundair, gewoon en buitengewoon onderwijs, internaten

  • leerkrachten
  • opvoeders
  • zorgleerkrachten
  • zorgcoördinatoren
  • leerlingbegeleiders
  • (ortho)pedagogen
  • psychologen
  • schoolleiders
  • alle leden van een crisis-interventieteam op school


Extra informatie

  • Deelnemers ontvangen een boek en werkmap. Ze zorgen zelf voor schrijfgerief en notities. Na het volgen van de 5 dagen opleiding, met de test op de laatste dag krijg je het LSCI internationaal erkend ‘certificate of competence’. 
  • Er wordt broodjes voorzien tijdens de lesdagen.

Lesgevers

Gerrit De Moor

Gerrit De Moor heeft een jarenlange loopbaan in het werken met kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele stoornissen. Hij nam deel aan de allereerste LSCI-training in Europa in 2022 en werd in 2007 zelf LSCI-trainer. Momenteel is hij werkzaam als vormingsmedewerker in het vormingscentrum Create, wat een onderdeel is van het orthopedagogisch centrum Nieuwe Vaart te Gent. Binnen OC Nieuwe Vaart is hij halftijds tewerkgesteld als opvoeder-groepschef waardoor hij als LSCI-trainer nog dagelijks in de praktijk staat.