Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Opleiding Leren leren als basis van een goed leerrendement

Vijfdaagse opleiding vanuit Feuerstein’s gedachtegoed

Inhoud

Gedurende vijf lesdagen wordt er ingepikt op belangrijke en onderbouwde ontwikkelingstheorieën, die ook meteen worden vertaald naar jouw persoonlijke context. 

Je ontdekt het werk en de bevindingen van cognitieve ontwikkelingspsycholoog R. Feuerstein.       

Je exploreert hiermee en je kan vaststellen hoe Feuerstein’s gedachtegoed je kan helpen om het cognitief functioneren van je leerlingen beter te begrijpen en te (re)mediëren. Je neemt ook je eigen leerkrachtstijl onder de loep.  

Bovendien maak je kennis met de materialen van dynamic assessment en leer je de cognitieve kaart gebruiken om jouw materialen te analyseren en aan te passen waar nodig.  


Verloop van de opleiding: 


DAG 1
  • De theoretische achtergrond van Feuerstein.
  • Zelfregulering als basis van een goede leerhouding: wat en hoe trainen.

DAG 2

  • De deficiënte cognitieve functies van Feuerstein, deel I.
  • De theorie van een krachtige leerkrachtstijl: mediatie deel 1.
  • Koppeling van de theorie met materialen uit de dagelijkse praktijk.

DAG 3

  • De deficiënte cognitieve functies van Feuerstein, deel II.
  • De theorie van een krachtige leerkrachtstijl: mediatie deel 2.
  • Koppeling van de theorie met materialen uit de dagelijkse praktijk.

DAG 4

  • De deficiënte cognitieve functies van Feuerstein, deel III.
  • Kennis maken met de materialen van Feuerstein uit het Instrumenteel.
  • VerrijkingsProgramma.
  • Koppeling van de theorie met materialen uit de dagelijkse praktijk.

DAG 5

  • De cognitieve kaart: theorie en toepassen op eigen materialen.
  • Dynamisch testen: theorie en kennis maken met materialen.

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met en krijgt een eerste training in de theorieën van de cognitieve ontwikkelingspsycholoog R. Feuerstein. 

  • Je ontdekt hoe Feuerstein’s gedachtegoed je kan helpen om het cognitief functioneren van je leerlingen beter te begrijpen en te remediëren. 

  • Je kan reflecteren over je eigen leerkrachtstijl en die versterken. 

  • Je maakt kennis met de materialen van dynamic assessment.

  • Je kan de cognitieve kaart benutten om de materialen die je gebruikt met je leerlingen te analyseren en aan te passen waar nodig. 


Voor wie

(Buitengewoon) Basis- en Secundair Onderwijs

  • Leraren
  • BLIO 
  • Paramedici
  • Opvoeders
  • Verzorgenden
  • orthopedagogen
  • Schoolleiders


Lesgevers

Albert Janssens

Albert Janssens is een onderwijzer met ervaring zowel in het gewoon basisonderwijs als in in BubaO type 3. Nadien gaf hij les in de lerarenopleiding (Banaba BuO). Hij werd trainer van verschillende denkstimuleringsprogramma's waaronder Bright Start. Hij is in België eigenaar van het M.I.S.C.-concept van P. Klein.  

Sinds 1992 geeft hij vormingen in binnen-en buitenland en is auteur van verschillende boeken