Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Tools om OKAN leerlingen te integreren in het secundair onderwijs

Hoe kunnen we OKAN-leerlingen beter laten integreren in de school?

Inhoud

Na een goede kennismaking met alle deelnemers van deze vorming wordt een beeld geschetst van OKAN in het GO! atheneum van Beveren. 

Aansluitend zal je een stappenplan worden aangeboden hoe we OKAN-leerlingen met leerlingen uit het regulier onderwijs dichter bij elkaar kunnen brengen in de hoop dat hier vriendschappen uit ontstaan. 

Je krijgt een overzicht van activiteiten die je kan organiseren om de leerlingen met elkaar te laten communiceren. 

Verder krijg je ook enkele voorbeelden van OKAN-leerlingen die snel voor enkele vakken in reguliere klassen werden geplaatst met hun ervaringen en vorderingen.  

Uiteraard mag je niet steeds succes verwachten. Er zullen ook momenten zijn waarop je zaken zal moeten bijsturen en proberen de valkuilen te ontlopen. 

Uiteraard is de inbreng en ideeën van de aanwezigen zeer gewenst. Zo kunnen we allen naar huis met een gevulde rugzak vol tools om op school mee aan de slag te gaan!

Doelstellingen

  • Je wordt aangemoedigd om OKAN-leerlingen uit hun isolement te halen
  • Je krijgt tools aangereikt waarmee je op jouw school aan de slag kan om OKAN-leerlingen met leerlingen van het reguliere onderwijs te laten kennismaken
  • Je kan contacten leggen met collega’s om samen te werken

Voor wie

Secundair onderwijs

  • Leerkrachten SO burgerschap / maarschappij en welzijn
  • Leerkrachten OKAN
  • Vervolgschoolcoaches
  • Leerlingenbegeleiders, coördinatoren
  • Directies

Lesgevers

Jimmy De Smet

Mijn biografie: Ik ben 44 jaar en woonachtig te Waasmunster. Ik ben bachelor Engels / geschiedenis / aardrijkskunde. Ik werkte reeds als leerkracht, leerlingenbegeleider, coördinator en adjunct. Momenteel ben ik leerkracht aardrijkskunde en burgerschap in de eerste graad.

In mijn vrije tijd ben ik vrijwillig brandweerman.