Inhoud
Door de kwaliteit, afname en de beoordeling van de toets- en de toetsvragen te analyseren, ontstaat er inzicht in de moeilijkheidsgraad, de betrouwbaarheid en de validiteit van de toets en de toetsitems. Dit is zeer nuttige informatie om na te gaan welke onderdelen door de leerlingen begrepen zijn, welke toetstaken kwalitatief voldeden en welke aanpassingen er dienen te gebeuren. Het inzetten van digitale tools kan de kwaliteit van deze toetsanalyse sterk verhogen en versterkt de kwaliteitsborging van het evaluatiesysteem.
Deze workshop is één van de 24 sessies rond het DigCompEdu framework. Het DigCompEdu framework bevat 24 competenties, verdeeld over 6 domeinen. De focus van dit framework is om je onderwijspraktijk te versterken door het inzetten van digitale technologie.
Doelstellingen
- Je verzamelt de nodige informatie om de kwaliteit, de afname en de beoordeling van de toets- en toetsvragen te verbeteren.
- Je analyseert de betrouwbaarheid van de toets- toetsvragen.
- Je analyseert de validiteit van de toets- toetsvragen.
- Je gebruikt de verzamelde informatie om aan kwaliteitsborging te doen.
- Je gebruikt digitale tools om aan toetsanalyse te doen.
Voor wie
Secundair onderwijs
- schoolleider
- leerkrachten
- PICT
Lesgevers
Karolien Vertriest
Karolien is medewerker bij PBD GO! Zij is experte in alles wat met digitale didactiek en digitale tools te maken heeft.
Veronique Leuntjens
Véronique Leuntjens werd na een loopbaan als leerkracht economie, toetsverantwoordelijke economie bij de examencommissie secundair onderwijs. Nu is ze naast pedagogische medewerker bij de cel ontwikkeling en innovatie van het GO! En betrokken bij het LevelUp-project, het digitaliseringsproject van de GO!-scholen. Zij verzorgt ook de vakdidactiek economie aan de Erasmushogeschool Brussel en is onderwijsdidactitus bij UGent vakgroep economie.