Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Initiatie grafisch programmeren in een STEM project

Bouw een fysieke robot met herbruikbaar materiaal en programmeer een glimlach

Inhoud

In deze workshop zet je de eerste stappen in het grafisch (of blokgebaseerd) programmeren in de online simulator van Dwengo vzw.

Je zal bv. variabelen en een keuzestructuur leren gebruiken. Bovendien ervaar je hoe motiverend physical computing is door zelf een sociale robot te ontwerpen, te bouwen en te programmeren.

'Sociale robot' is een vakoverschrijdend STEM-project voor de eerste graad secundair onderwijs. Het project kan echter ook ingezet worden in de tweede graad.

Hoe kan je dit toepassen in je klassen?

  • In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te bouwen.
  • De leerlingen denken na over hoe hun robot zal communiceren en op welke omgevingsfactoren hij zal reageren.
  • Het ontwerpen en grafisch programmeren van de robot doen ze in een simulator.
  • De fysieke robot bouwen ze met herbruikbaar materiaal. Het wordt nog leuker als ze de robot een persoonlijke toets geven. Ze kunnen zich hierin op een creatieve manier uitleven.
  • Gebruikmakend van een microcontrollerplatform, sensoren en actuatoren en hun eigen code voltooien ze hun sociale robot.

Je kan alvast op https://dwengo.org/ een kijkje nemen in het leerpad ‘Start To Dwenguino’ en in de verschillende modules van het leerpad ‘Sociale robot’.

Doelstellingen

  • Je programmeert stap voor stap een aantal eerste programma’s in de blokgebaseerde programmeeromgeving van Dwengo.
  • Je test deze programma’s meteen uit in de simulator.
  • Je leert o.a. werken met variabelen en keuzestructuren.
  • Aan de hand van het project Sociale robot maak je kennis met physical computing: je leert de verschillende fases van het ontwerp- en bouwproces kennen en je overloopt de mogelijkheden voor in de klas.

Voor wie

Secundair onderwijs

  • Leraren STEM 1e en 2e graad
  • Leraren Techniek 1e graad

Extra informatie

Meebrengen:

Breng een laptop mee (je beschikt over een internetbrowser zoals Chrome of Firefox).

Voorkennis:

Er is geen voorkennis nodig.

Lunch

Er wordt catering met broodjes voorzien.

Lesgevers

Tom Neutens

Tom Neutens is computerwetenschapper en leraar van opleiding. Na verschillende lesopdrachten in het secundair onderwijs, aan de hogeschool en voor privé-initiatieven behaalde hij een doctoraat rond vakdidactiek informatica. Tijdens zijn doctoraat vergeleek hij verschillende technieken voor het aanleren van programmeren en bouwde hij een tool om programmacode te clusteren op basis van didactische eigenschappen. Daarnaast ontwikkelde hij tijdens dit doctoraat ook meerdere tools en workshops. Een van de voornaamste tools is de Dwenguino-simulator, een programmeeromgeving waarin jonge kinderen gemakkelijk hun eigen robot kunnen programmeren.

Bjarne Van de Velde

Bjarne volgde de lerarenopleiding wiskunde-fysica en was reeds jaren vrijwilliger bij Dwengo vzw.  Momenteel maakt hij beroepsmatig online leerpaden voor Dwengo vzw.

Hoe inschrijven?

B23_IS_SX_GPST01 - Initiatie grafisch programmeren in een STEM project

maandag 27 februari 2023 van 9:00 uur tot 16:00 uur

VAC Gent Sint-Pieters
Koningin Maria Hendrikaplein 70
9000 Gent

Deelnameprijs: 120
Inschrijven