Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Effectieve didactiek: hoe zet je in op differentiatie, groeien naar autonomie en samen leren in jouw opdrachten, toetsen en examens?

klassieke talen, Historisch bewustzijn, Burgerschap, Humane-, Maatschappij en Welzijnswetenschappen

Inhoud

In deze sessie bekijken hoe we leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen geven. In de sessie rond evaluatie gaven we al aandacht aan de verschillende vormen van feed. In deze sessie bekijken we hoe binnenklasdifferentiatie en taalontwikkelend lesgeven kan ingezet worden om de doelen met elke leerling te bereiken.
Verder gaan we dieper in op zelfregulerend leren en co- en sociaal gestuurd leren. Daarbij leggen we vooral de nadruk op de competenties die hierbij getraind moeten worden en hoe we dit in onze vakken het best aanpakken.
Ook in deze sessie staan we stil bij de mogelijkheden die de digitalisering ons biedt om de begeleiding van leerlingen sterker te maken.

We passen opgedane inzichten toe op ons evaluatiemateriaal.

Doelstellingen

Einddoel:
• Je ontwerpt een grotere evaluatie waarbij de bouwstenen van gepersonaliseerd samen leren tot hun recht komen.
• Je professionaliseert je in gedifferentieerd digitaal evalueren. 

Subdoelen:
• bij het uitwerken van evaluaties baseer je je op recente wetenschappelijke inzichten
• in jouw evaluaties hou je rekening met verschillen tussen leerlingen
• in jouw evaluaties stimuleer je het groeien naar autonomie
• in jouw evaluaties versterk je het samen leren
• naar aanleiding van jouw evaluaties neem je een onderzoekende houding aan

Werkvormen

Deze nascholing bestaat uit twee bijeenkomsten:

moment 1: focus op de bouwstenen van gepersonaliseerd samen leren

moment 2: uitwisseling + beantwoorden van leervragen | professionaliseringsmoment rond gedifferentieerd digitaal evalueren

We streven naar een toepassing van de opgedane inzichten op ons evaluatiemateriaal, zodat we ook tot uitwisseling kunnen komen.

Voor wie

Secundair onderwijs: 

  • Leraren die aan de slag gaan met doelen van de basisvorming (sleutelcompetentie 7 burgerschap en/of sleutelcompetentie 8 historisch bewustzijn) 
  • Leraren die aan de slag gaan met doelen in het specifiek gedeelte van Klassieke talen, Humane wetenschappen of Maatschappij- en welzijnswetenschappen.

Lesgevers

Gwen Steenkiste

Gwen Steenkiste is pedagogisch begeleider secundair onderwijs bij de PBD-GO!. Ze staat in voor klassieke talen en historisch bewustzijn/ geschiedenis.

Imke Deleu

Imke Deleu is pedagogisch begeleider secundair onderwijs Gedrags- en Cultuurwetenschappen en Actief Burgerschap bij de PBD van het GO!.