Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Sessie voor beginnende leerkrachten: verbindend lesgeven

Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je alle leerlingen betrekt en een relatie met elke leerling uit bouwt?

Inhoud

Een klas met leerlingen telt vele verschillende persoonlijkheden, leervoorkeuren en talenten van kinderen. Betrokken leerlingen presteren over de hele lijn sterker dan minder betrokken leerlingen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en bevestigen enkele peilingen nogmaals in het basisonderwijs.

Maar hoe kan je als leerkracht elke leerling betrekken, aanmoedigen en waarderen? Wat met stille Karim achteraan in de klas? En met luidruchtige Fien? Of stoere Rob? Nadat de PBD-begeleider je door het belang van verbinding met de leerlingen heeft meegenomen, tonen we met enkele praktijkvoorbeelden welke signalen je best in het oog houdt. Ook heel wat tips passeren de revue.

Daarnaast helpt de begeleider je tijdens deze sessie jezelf in te schalen hiervoor en je op weg te zetten naar de voor jou “ideale betrokken leerkracht” die je wil zijn. Ook je vele vragen kan je in alle veiligheid kwijt bij deze PBD-begeleider tijdens de zeer interactieve sessie.

Doelstellingen

  • Beginnende leerkrachten schalen zichzelf in wat betreft de verbinden lesgeven.
  • Beginnende leerkrachten zien het belang in van het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen en zien hiervan ook de meerwaarde (voldoening van het lesgeven) voor zichzelf.
  • Beginnende leerkrachten pikken die praktische tips op in de sessie die voor hen van belang zijn om verbondenheid met de kinderen naar eigen inzicht te versterken en wisselen tips uit met andere deelnemers.

Voor wie

Basisonderwijs

  • Beginnende leerkrachten

Secundair onderwijs

  • Beginnende leerkrachten

Extra informatie

  • Deze vorming is uitsluitend voor startende leraren.
  • Deze sessie wordt bij voorkeur fysiek gegeven.
  • Deze sessie duurt een halve dag.

Lesgevers

Tijl- Sofie- Evy Bondue – Coenen – Beniest

Tijl, Evy & Sofie zijn PBD-begeleider en gaven zelf ook lang les. Zij houden ervan om op interactieve manier op verkenning te gaan met beginnende en andere leerkrachten en hebben heel wat know how om leerkrachten zichzelf te laten inschalen rond verbindend lesgeven en hen op weg te helpen om dit te versterken. Het geven van deze sessie is niet nieuw voor hen en ze kunnen dus ook de input en noden van andere beginnende leerkrachten mee in rekening brengen bij het verdiepen van verbindend lesgeven.

Evy Beniest

Evy Beniest is leerkracht en orthopedagoog. 7 jaar werkte ze als beleidsondersteuner bij sportfederatie Recreas vzw waar ze met sommige steden de groei naar inclusieve sportclubs heeft ondersteund. 
Voordien werkte ze als leerkracht in het buitengewoon onderwijs en als opvoeder- begeleider bij jongeren en volwassenen met verscheidene leer-en leefmogelijkheden en -hindernissen. Samen met de VUB organiseerde ze een project om studenten in de lerarenopleiding in te zetten in een gedifferentieerde setting waar ze worden uitgedaagd om verregaande differentiatie toe te passen in de praktijk. Vandaag werkt ze bij de pedagogische begeleidingsdienst GO!  met als focus inclusief onderwijs en diversiteit.

Evie Parys

Evie Parys is pedagogisch begeleider bij PBD GO!