Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Interactief voorlezen in de kleuter en lagere klas

Inhoud

Waarom voorlezen wanneer kinderen zelfstandige lezers (in wording) zijn? In deze nascholing ontdekken we dat inzetten op voorlezen (en blijven voorlezen) tal van voordelen heeft: het bevordert het leesplezier en laat kinderen kennismaken met boeken die ze misschien niet zelf zouden uitzoeken. Bovendien geeft het kinderen toegang tot boeken die qua leesniveau misschien nog te moeilijk zijn en helpt het hun woordenschat en hun kennis van de wereld te vergroten.

Door met leerlingen in gesprek te gaan over het verhaal stimuleer je hun denken, leer je hen reflecteren en creëer je spreekkansen waardoor je naast luistervaardigheden ook de mondelinge taalvaardigheid stimuleert. Maar hoe doe je dat? Wat werkt (en wat doe je beter niet)? Welke boeken zijn geschikt? Hoe plan je dit in?

Doelstellingen

  • Leerkrachten vinden hun weg in het boekenaanbod en kunnen vanuit een vooropgesteld (voorlees)doel het juiste boek kiezen
  • Leerkrachten weten welke vragen tot (creatief, oplossingsgericht, wiskundig…) denken leiden
  • Weten aan welke luisterstrategieën je werkt

Voor wie

Basisonderwijs:

  • leraren lager
  • leraren kleuter

Extra informatie

Elke leerkracht brengt zijn of haar favoriete (voorlees)boek mee.

Lesgevers

Umans Inge Rode Draad

Als leerkracht lager onderwijs in opleiding dook Inge het kinderboekenbos in, om opnieuw voeling te krijgen met het boekenaanbod en de leefwereld van het kind. Wat begon met kinderboeken recenseren, deze boeken overal meesleuren op de werkplekken waar ze neerstreek en duchtig mee experimenteerde, eindigde in een leven als voltijds leesbevorderaar. Met rode draad wil Inge verbinden: lezers met boeken, luisteraars met verhalen. Kamishibai is één van haar favorieten. Die smokkelt ze zowat elke nascholing mee binnen. www.rodedraad.be