Inhoud
Zowel in het gewone onderwijs als in het buitengewoon onderwijs binnen verschillende types volgen leerlingen met Cerebraal visuele beperkingen de lessen. Met de nodige aanpassingen is dat best haalbaar.
Heb jij leerlingen met deze ontwikkelingsstoornis op school en wil je graag wat meer weten over de problematiek en de mogelijke aanpassingen zodat je je leerkrachten gerichter kan adviseren? Dan kan deze sessie jou de nodige inzichten bieden.
Wat is CVI of Cerebraal Visuele Inperking eigenlijk?
Waaraan merk je bij kleuters of lagere schoolkinderen dat ze CVI hebben?
Hoe kan de diagnose gesteld worden?
En hoe kan jij, als orthopedagoog/ondersteuner/zorgcoördinator/leerlingenbegeleider, deze kinderen zo goed mogelijk op weg helpen binnen de context waarin ze school lopen?
In deze vorming staan we stil bij de definitie van CVI. We leren de signalen herkennen en geven concrete voorbeelden van moeilijkheden die kinderen met CVI ondervinden op school en daarbuiten.
Doelstellingen
- Je kent de definitie van CVI en begrijpt wat deze problematiek inhoudt
- Je herkent signalen van CVI
- Je hebt handvaten om kinderen met CVI op school te begeleiden
Voor wie
(Buitengewoon) Basisonderwijs
- (Ortho)pedagogen
- Psychologen
- Zorgcoördinatoren,
- Leerlingbegeleiders
- Ondersteuners van kinderen in het basisonderwijs
Lesgevers
Joke Luyten
Joke Luyten is orthopedagoge en werkt in het COS in Leuven waar ze mee verantwoordelijk is voor de diagnostiek bij kinderen met CVI. Ze heeft ruime ervaring in het werken met kinderen met CVI en is auteur van het boek ‘Kinderen met cerebrale visuele inperking (CVI)’.