Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leren leren in het buitengewoon onderwijs, focus op leerlingen met een matig tot ernstige mentale beperking

Vierdaagse opleiding vanuit Feuerstein’s gedachtegoed

Inhoud

Deze vierdaagse richt zich op GO! professionals die werken in of vanuit het buitengewoon onderwijs met leerlingen met een matig tot ernstige mentale beperking, eventueel gekoppeld aan andere problemen zoals autisme, sociaal-emotionele problemen of andere noden.


Als deelnemer maak je kennis met de theorieën van de cognitieve ontwikkelingspsycholoog R. Feuerstein. Je ontdekt welke basiscognitieve vaardigheden bij jouw leerlingen kunnen getraind worden en kan meteen aan de slag. 

Dag 1:

  • De theoretische achtergrond van Feuerstein.
  • Zelfregulering als basis van een goede leerhouding: wat en hoe trainen.

Dag 2:

  • Cognitieve functies, cognitieve vaardigheden, executieve functies, what’s in a name?
  • De basis cognitieve vaardigheden en hoe die aan te pakken met de doelgroep. Deel I
  • De theorie van een krachtige leerkrachtstijl: mediatie deel 1
  • Koppeling van de theorie met materialen uit de dagelijkse praktijk.

Dag 3:

  • De basis cognitieve vaardigheden en hoe die aan te pakken met de doelgroep. Deel II
  • De theorie van een krachtige leerkrachtstijl: mediatie deel 2
  • Koppeling van de theorie met materialen uit de dagelijkse praktijk.

Dag 4:

  • Hoe we een cognitieve opdracht kunnen analyseren
  • Dynamisch testen: wat het is en kennis maken met materialen.
  • Koppeling van de theorie met materialen uit de dagelijkse praktijk.

 

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met de theorieën van de cognitieve ontwikkelingspsycholoog R. Feuerstein.
  • Je kent de basiscognitieve vaardigheden die je bij je leerlingen kan trainen 
  • Je kan reflecteren over je eigen leerkrachtstijl en deze versterken.

Voor wie

Buitengewoon Basis- en Secundair Onderwijs

  • Leerkrachten
  • BLIO leerkrachten
  • Paramedici
  • Opvoeders
  • Verzorgenden