Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Executieve functies in een speldoos - Secundair onderwijs

Executieve functies trainen met spel

Inhoud

‘Executieve functies’ is niet enkel een hippe term, het is een noodzakelijkheid om bepaald doelgericht gedrag te stellen. Heel wat kinderen en jongeren presteren onder hun kunnen doordat ze deze executieve functies moeilijker beheersen. Er zijn heel wat manieren om deze vaardigheden te trainen, maar hier focussen we op gezelschapsspellen. Deze zijn niet alleen doeltreffend, maar bovendien ook leuk!

We werken aan het trainen van executieve functies en focussen daarbij op leerkrachten en andere GO!professionals die werken met (rand)normaal begaafde jongeren in al hun diversiteit.

Ken jij nog een klas zonder leerlingen met leerhindernissen? Het is duidelijk; deze cursus is meegenomen voor elke leraar in het secundair onderwijs! Van harte welkom! Begeleid jij jongeren met een randnormale begaafdheid binnen OV1 of OV2, ook dan ga je wel wat hebben aan deze cursus. 

In deze workshop leer je welke spelen je in de klas kan inzetten om executieve functies te trainen en hoe je deze aanpast, begeleidt en zo goed mogelijk benut.

We bekijken welke spellen inzetten op 3 kern-executieve functies:‘werkgeheugen, flexibiliteit (omgaan met veranderingen) en inhibitie (eerst nadenken en dan doen)’. Daarnaast vullen we ook aan met spellen rond ‘planning’.

De sessie bestaat uit twee dagdelen: een inputgedeelte en een outputgedeelte.

In het eerste deel dompelen we je onder in een rijke selectie aan boeiende spellen uit het SpellenLab. Naast theorie en tips rond de spellen, zal je ze zelf ook spelen. Zo ervaar je persoonlijk wat er in een spel zit. We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. Het aanbod is aangepast aan de specifieke doelgroep.

In het tweede deel draaien we de rollen om. Je zal zelf spellen kiezen om in te zetten bij jouw leerlingen. De spelexperten van The Playground helpen je aan het spel te sleutelen. We staan stil bij speluitleg en een goede begeleidershouding en maken de link met zelfregulerend leren. We streven ernaar je alle tools te bieden die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan in klas en al spelend een dialoog te starten.

Wie na de workshop met spellen aan de slag gaat, mag op blijvende steun rekenen. We voorzien een syllabus van geziene spellen en maken een open communicatiekanaal tussen de leerkrachten, VIVES SpellenLab en The Playground.

Deze vorming organiseren we in samenwerking met VIVES SpellenLab Brugge en spelcafé The Playground Antwerpen. Beiden delen dezelfde missie: meer mensen de intrinsieke waarde van gezelschapsspellen laten ontdekken.

In 2022 slaan ze de handen in elkaar om de kennis rond speleducatie te delen met leerkrachten en scholen aan te moedigen om het hele jaar door te spelen. Met dit project bundelen ze de krachten om hun spelkennis en liefde voor spellen te delen leerkrachten en liefhebbers die méér willen bereiken met spel.

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met spellen die een meerwaarde kunnen bieden bij het versterken van executieve functies (werkgeheugen, flexibiliteit en inhibitie) bij leerlingen in het secundair onderwijs: variatie aan coöperatieve, competitieve en solitaire spellen.  

  • Je ontdekt tal van concrete en doelgerichte toepassingsmogelijkheden van gezelschapsspellen in de klaspraktijk.  

  • Je wordt voorbereid om zelf spelen te begeleiden vanuit een speelse en flexibele begeleidershouding.

Voor wie

Gewoon en Buitengewoon Secundair Onderwijs

  • Leraren 

  • leraren met leerlingen met leerhindernissen in de klas
  • Leerlingbegeleiders

  • Paramedici

  • Ondersteuners 

Extra informatie

Deze vorming herhalen we 3 keer op verschillende locaties. We verwelkomen je graag in het huis van het GO!, maar je bent ook van harte welkom op de locaties van de partners: Vives Spellenlab Brugge en the Playground Antwerpen.

Als deelnemer moedigen we je aan om ook zelf een spel mee te brengen waarvan je de regels grotendeels kent en waarvan je vermoedt dat het spel toelaat om executieve functies gericht te trainen.

In mei voorzien we per locatie een terugkommoment, waar leerkrachten hun ervaringen en spelideeën kunnen uitwisselen en samen reflecteren en bijsturen. Inschrijven voor deze sessie kan via deze link

Lesgevers

Playground & Vives

The Playground Al jaren is de hoofdmissie van de Playground om meer mensen het plezier en de waarde van gezelschapspelen te laten ervaren. De twee spelcafés in Antwerpen zijn een creatieve hub en brug tussen spelers, designers, ontwikkelaars, ouders, leerkrachten en begeleiders. Ze zijn ook vaste vormingspartner bij heel wat spelende scholen in Vlaanderen.  

VIVES SpellenLab is een onderdeel van het studiegebied onderwijs van Hogeschool VIVES en houdt zich al sinds 2000 bezig met de integratie van spellen in de klas en de zorgsector. Sinds enkele jaren ligt de focus ook op het gebruik van spellen binnen de zorgsector. De verzameling spellen waaruit geput wordt, bevat reeds meer dan 21 500 verschillende titels.