Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Aanvangsbegeleiding - vorming voor mentoren - De mentor als ROTS- ROCK

2-daagse basisopleiding voor mentoren

Inhoud

Hoe aantrekkelijk de rol van mentor ook mag klinken, je positie in de groep is kwetsbaar. Hoe pak je dit mandaat integer op en krijg je dit van je collega's? In deze vorming tasten we de grenzen af van hoe je leerkrachten helpt zonder verantwoordelijkheid over te nemen of autonomie aan te tasten. 

Door middel van diverse (inter)actieve oefeningen, leer je communicatietechnieken die wantrouwen wegnemen en mensen tot openheid uitnodigen. Kortom: een vorming vol voorbeelden, inzichten en interactie. 

Tijdens de verankeringsdag krijg je de kans om je groei als mentor verder uit te diepen en te borgen.

Wat mag je verwachten

  • Je kan omschrijven welke invloed en grenzen je als mentor in een school hebt.
  • Je krijgt inzicht in het verschil tussen observeren en oordelen. 
  • Je leert je eigen veronderstellingen ontdekken en hoe die je observaties beïnvloeden.
  • Je kan vanuit een cocreatieve aanpak actiepunten formuleren voor de startende leraar.
  • Je leert via gesprekstechnieken en-structuur je ondersteuning afstemmen op de hulpvraag van de leerkracht.

Tijdens de vorming vertrekken we vanuit het ROCK principe, het acroniem voor de basishouding van de mentor waarin aandacht is voor: Relatie, Observatie, Co-creatie en Kracht. Stap voor stap diepen we deze kenmerken verder uit tijdens de vorming.

Opbouw van de tweedaagse vorming:

 Relatie: Vertrouwen opbouwen en potentieel zien

  • Kiezen voor verbinding
  • Bouwstenen van vertrouwen
  • Het verschil tussen ondersteunend en niet ondersteunend gedrag

Observatie: Van oordelen naar leren

  • Wat staat observatie in de weg?
  • Wat met weerstand?
  • Erkennen en herkennen van noden
  • De gesprekscirkel

Cocreatie

  • Bouwen aan autonomie
  • Een groeipad is het begin van een mentorbeleid

Kracht

  • Mindset gericht op groei
  • Groei zichtbaar maken
  • Praten over groei: zwemmen, drijven, sputteren, verdrinken

Doelstellingen

  • Je kan omschrijven welke invloed en grenzen je als mentor in een school hebt.
  • Je krijgt inzicht in het verschil tussen observeren en oordelen. 
  • Je leert je eigen veronderstellingen ontdekken en hoe die je observaties beïnvloeden.
  • Je kunt vanuit een co-creatieve aanpak actiepunten formuleren voor de startende leraar.
  • Je kunt concrete ondersteuning afstemmen op de hulpvragen van de startende leraar.
  • Je gaat actief aan de slag met de ROCK basishouding van een mentor: relatie, observatie, co-creatie en kracht.
  • Je leert via gesprekstechnieken en -structuur je ondersteuning afstemmen op de hulpvraag van de leerkracht.

Voor wie

Basisonderwijs

  • Mentoren beginnende leerkrachten

Secundair onderwijs

  • Mentoren beginnende leerkrachten

Extra informatie

  • Deze 2-daagse opleiding is de basisopleiding in een opleidingstraject voor mentoren.

De verdieping van deze opleiding is mogelijk in de “verankeringsdag de mentor als rots”. Verbreding is mogelijk in de vorming “Meer tools en methodieken” en de vorming “Professionele dialoog voeren als tool voor een professionele leercultuur”

  • De opleiding duurt 2 dagen

Lesgevers

Stefaan Vanparys

Stefaan Vanparys

Stefaan heeft meer dan 10 jaar ervaring in regulier en buitengewoon onderwijs, als leerkracht en als mentor. Hij is auteur van het boek “Relaxed voor de klas” en inspireert leerkrachten met concrete technieken, anekdotes en interactie.

Sarah De Backer

Als vergelijkende cultuurwetenschapper en ACTP gecertificeerd coach gaat Sarah ‘en route’ met organisaties, teams, leidinggevenden en werknemers in groepsdynamische processen, verbindende communicatie, het aanpakken van conflicten en pestsituaties.

Met een scherpe blik maar zonder oordeel kijkt Sarah met grote mildheid naar organisaties, teams, leidinggevenden. Ze helpt in het ontrafelen van knopen, het ontdekken van mogelijkheden en het vinden van oplossingen voor kleine en grote problemen. Hierdoor vinden teams elkaar terug en ontstaan er fijne momenten van verbinding.