Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Spreken met kinderen over psychische problemen

Inhoud

1 op 4 mensen in Vlaanderen voelt zich niet goed in zijn vel.                                                                                                                  Psychische problemen hebben een grote impact, ook op naasten.

Als ouders mentaal worstelen, heeft dat gevolgen voor de kinderen en ook leerlingen ondervinden psychische moeilijkheden. Vroeg of laat word je ermee geconfronteerd in de klas. Maar wat weten we precies over ‘psychische problemen’? Waar komen ze vandaan? Welke biologische, psychologische en sociale factoren spelen een rol? Hoe worden psychiatrische diagnoses gegeven? En welke impact heeft die diagnose? 

In deze vorming staan we stil bij alles wat we weten en nog niet weten over psychische problemen. We onderzoeken in welke mate onze ‘kennis’ over psychische aandoeningen ook een invloed heeft op onze aanpak van kinderen die ermee geconfronteerd worden. We raden praten aan als oplossing, maar hoe praat je met kinderen en jongeren hierover? Hoe kunnen we preventief openheid creëren zodat leerlingen hier ook durven over spreken? 

We stellen een methodiek aan je voor die vertrekt van een dergelijke preventieve aanpak, op kindermaat vanaf 10 jaar. 

Doelstellingen

  • Je kan – op kindermaat -praten over psychische problemen aan de hand van een aangereikt kader.
  • Je kan de voor- en nadelen van psychiatrische diagnoses geven en toelichten.
  • Je reflecteert over hoe jouw eigen kennis over en attitude ten opzichte van psychische problemen een invloed heeft op jouw aanpak in de klas.

Voor wie

Basis- en buitengewoon secundair onderwijs: 

  • Leerkrachten lager onderwijs

  • Leerkrachten buitengewoon secundair onderwijs
  • Zorgleerkrachten en coördinatoren

  • Opvoeders   

  • Ondersteuners                    

Extra informatie

Elke deelnemer krijgt een exemplaar van het boek ‘PSSST!  Het grote weetjes en niet-weetjes boek over psychische...euh...je weet wel’ van Brenda Froyen, met illustraties van Tom Schoonooghe

In dit jeugdboek wordt met heldere bewoordingen aan kinderen uitleg  gegeven over psychische aandoeningen en zelfzorg. Het zou fijn zijn als ieder kind dit boek zou kunnen lezen. Dankzij de prachtige lay-out en de heerlijke illustraties is dit bovendien geen zware opgave. De omslagtekening is prikkelend, het gaatje in de kaft nodigt meteen uit om verder te gaan piepen…. Recensie van An Luyten, www.pluizer.be

Lesgevers

Brenda Froyen

Is docent Nederlands in de opleiding lager onderwijs van de Arteveldehogeschool en freelance medewerker aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (KULeuven). Naast een passie voor taal, verdiepte ze zich ook, naar aanleiding van een eigen ervaring, in de geestelijk gezondheidzorg. Ze zetelde drie jaar in de Hoge Gezondheidsraad waar ze mee een advies formuleerde over de DSM 5. Ze schreef verschillende fictie en non-fictie boeken voor volwassenen én kinderen.