Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leren met autisme in het gewone basis en secundair onderwijs

Inhoud

Als we aan autisme denken, denken we vaak aan rigiditeit, asociaal gedrag, obsessieve interesses, …. Maar wist je dat vb. dyscalculie en dyslexie ook verbonden kunnen zijn aan autisme?

Tijdens deze intensieve tweedaagse krijg je handvaten om leren bij leerlingen met autisme beter te ondersteunen.

De eerste dag gaan we dan ook aan de slag met de praktijkgerichte theorie van autisme. Je leert hoe kinderen met autisme denken, zodat we begrijpen waarom een kind niet doet wat we hem vragen, het op de speelplaats moeilijkheden ondervindt, … We plaatsen de theorie naar de klaspraktijk, zodat ons kader over autisme dadelijk vergroot wordt.

De tweede dag gaan we praktisch aan de slag. In de voormiddag bekijken we handboeken en werkbladen. We analyseren ze en bekijken hoe we ze makkelijk kunnen omvormen tot werkbare, autismevriendelijke opdrachten. Concrete tips maken dat ook de klaspraktijk verbeterd wordt.

In de namiddag gaan we met coachingstechnieken aan de slag. Kinderen met autisme hebben het namelijk moeilijk om hun gedachten te vertellen, te kiezen, gebeurtenissen correct weer te geven. Met enkele makkelijke coachingstechnieken leren we hoe we op een vlotte manier kunnen communiceren met een kind met autisme.

Doelstellingen

Tijdens deze intensieve tweedaagse leer je:

  • De praktijkgerichte theorie achter autisme, zodat je begrijpt waarom het moeilijk loopt.
  • Hoe je kinderen met autisme beter kan begeleiden in hun leerproces.
  • Hoe je werkbladen kan aanpassen zodat kinderen met autisme hier niet langer op blokkeren.
  • Coachingstechnieken zodat je echt kan communiceren met een kind met autisme.

Voor wie

Basis - en secundair onderwijs

  • Leerkrachten
  • Zorgcoordinatoren
  • Leerlingenbegeleiders en zorgleerkrachten
  • Ondersteuners