Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Hoogsensitiviteit bij leerlingen met autisme en rand(normale)begaafdheid

Hoe ga je hiermee om in de klas

Inhoud

Kinderen en jongeren met autisme zijn hooggevoelig wordt er vaak gezegd.

Ze kunnen niet tegen fel lawaai, zijn snel geïrriteerd

door kleine geluiden rondom hen.

Dat herkennen we overigens ook bij kinderen en jongeren met Hoogbegaafdheid, ADHD, DCD,... 

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze andere manier van prikkelverwerking maakt dat ze sneller aangezet worden tot negatief gedrag.

Gedurende deze dag leer je in kaart brengen welke zintuigen over- of onderprikkeld zijn en welke stappen je dan kan zetten om een kind/jongere volkomen te ondersteunen.

Bij autisme is er immers niet enkel sprake van een overreactiviteit, maar ook van een onderreactiviteit op bepaalde zintuigen. Ook de hoeveelheid aan zintuigen die meespelen, is uitgebreider dan verwacht. We nemen namelijk niet 5 maar 10 zintuigen onder de loep.

Doelstellingen

Je leert

  • Je leert wat over- en onderprikkeling nu juist inhoudt en hoe je deze in kaart kan brengen bij een kind;
  • Je exploreert welke onbekende zintuigen bepalend zijn voor de moeilijkheden die een kind met autisme ervaart;
  • je ontdekt hoe je deze kinderen kan ondersteunen, zodat gedragsproblemen verminderen of zelfs verdwijnen.

Voor wie

BaO en SO

  • leraren
  • zorgcoordinatoren
  • zorgleerkrachten, leerlingenbegeleiders
  • ondersteuners

Extra informatie

Deze cursus is voor onderwijsprofessionals die al 'go!ed op dreef' zijn wat begrijpen van autisme betreft. We gaan ervan uit dat je al wat ervaring en kennis hebt. Is dat nog niet zo, dan bekijk je best even ons aanbod 'Autisme Go!ed gestart' Met keuze uit de intensieve basiscursus Autisme (3 daagse) of een kennismaking: 'Kruip in de huid van je leerling met autisme

Lesgevers

Adi Van Den Brande

Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag . 

Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.  

 

Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.  

Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen.