Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Hoogsensitiviteit bij leerlingen met autisme en rand(normale)begaafdheid

Hoe ga je hiermee om in de klas

Inhoud

Kinderen met autisme zijn hooggevoelig wordt er vaak gezegd. Ze kunnen niet tegen fel lawaai, zijn snel geïrriteerd door kleine geluiden rondom hen, ….

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze andere manier van prikkelverwerking bij kinderen met autisme, maakt dat ze sneller aangezet worden tot negatief gedrag.

Gedurende deze dag leer je in kaart brengen welke zintuigen over- of onderprikkeld zijn en welke stappen je dan kan zetten om een kind volkomen te ondersteunen.

Bij autisme is er immers niet enkel sprake van een overreactiviteit, maar ook van een onderreactiviteit op bepaalde zintuigen. Ook de hoeveelheid aan zintuigen die meespelen, is uitgebreider dan verwacht. We nemen namelijk niet 5 maar 10 zintuigen onder de loep.

Doelstellingen

Je leert

  • Je leert wat over- en onderprikkeling nu juist inhoudt en hoe je deze in kaart kan brengen bij een kind;
  • Je exploreert welke onbekende zintuigen bepalend zijn voor de moeilijkheden die een kind met autisme ervaart;
  • je ontdekt hoe je deze kinderen kan ondersteunen, zodat gedragsproblemen verminderen of zelfs verdwijnen.

Voor wie

BaO en SO

  • zorgcoordinatoren
  • zorgleerkrachten, leerlingenbegeleiders
  • ondersteuners

Lesgevers

Adi Van Den Brande

Adi richtte het adviesbureau Het Lampje op, gericht op autisme met een specialisatie hoogbegaafdheid.

Ze bracht de 'Toolbox, het autistische denken' uit, een toegankelijke introductie in de wereld van het autisme. Ze behaalde een Postgraduaat Autisme (Autisme Centraal en Arteveldehogeschool) en volgde de Expertenopleiding Hoogbegaafdheid - Hoogbloeier.

Hoe inschrijven?

B23_ID_NX_HSAB01

maandag 28 november 2022 van 9:00 uur tot 16:00 uur

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36
1000 Brussel

€110
Inschrijven

Aanvragen op maat