Inhoud
Onderzoekend leren is een manier van leren die kleuters aanspoort de wereld om hen heen actief en met een gezonde dosis verwondering te ontdekken en te onderzoeken.
De nadruk ligt op het verkennen van de eigenschappen van materialen en voorwerpen die dicht bij de leefwereld van de kleuters liggen. Je speelt in op hun enthousiaste, nieuwsgierige en onderzoekende houding.
Tijdens deze workshop krijg je ideeën waarmee je de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van de kleuters kan prikkelen. Dit kan onder meer door materialen aan te bieden waarmee ze kunnen onderzoeken, experimenten en uitproberen.
Tijdens deze ontdekkingstocht begin je met klassikale activiteiten en de leerkracht als onderzoekende professor. Deze activiteiten evolueren tot het stimuleren van zelfstandige ontdekmomenten aan een tafel, op een mat, in een hoek of ontdekhoek, inspelend op loose parts.
Voor oudere kleuters krijg je ideeën waarmee je ontdekdozen met of zonder opdrachtenkaarten kan samenstellen. Deze zijn vooral gericht op het stimuleren van het onderzoekend en zelfstandig leren.
Doelstellingen
- Je krijgt inzichten hoe je kleuters kan aansporen hun leefwereld actief en met een gezonde dosis verwondering te ontdekken en te onderzoeken.
- Je krijgt concrete tips en ideeën hoe je de ontdekkingsdrang en het onderzoek kan stimuleren.
- Op interactieve wijze krijg je de kans om samen met andere collega’s mogelijkheden te bedenken en te bekijken.
Voor wie
Basisonderwijs:
- Schoolleiders
- Kernteams
- Leraren kleuter
Lesgevers
Tineke Turck
Tineke is kleuterleidster en werkte vele jaren in een eigen kleuterklas en als co-teacher binnen het lager onderwijs. Tineke werkte als pedagogisch begeleider binnen het GO! en binnen het stedelijk onderwijs van Gent en Antwerpen. Momenteel is Tineke werkzaam en mede-eigenaar en trainster van Artde Co en KaganBelgium.