Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Stress verlagen bij je leerlingen met autisme

Je leerlingen ondersteunen door beter te begrijpen waar hun stress en angst vandaan komt.

Inhoud

Wist je dat kinderen en jongeren met autisme vaak een groot deel van de dag stijf staan van de stress en bovendien vaak angstig zijn? 

Leer alles over de manier waarop hun brein onder druk komt te staan door de grote hoeveelheid aan informatie dat het continu te verwerken krijgt. Gedragsmatig gaan zij snel over tot de modus ‘overleven’ door te vechten, vluchten of bevriezen. Stress en angst belemmeren hun leerpotentieel, groei- en ontwikkelingskansen.

Tijdens de vormingssessie gaan we dieper in op het tweesporenbeleid over ‘Autisme, stress en angst’. Het aanreiken van concrete materialen en reflectie op casussen zorgt ervoor dat je in de praktijk te werk kan gaan rond dit autismespecifiek domein.

Doelstellingen

  • Je verdiept je kennis rond het thema 'Autisme, stress en angst'.
  • Je kan stress- en angst gerelateerde onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme formuleren.
  • Je kan relevante aanpassingen formuleren en aanbieden die tegemoet komen aan deze specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme.

Voor wie

Alle GO!onderwijsprofessionals

Lesgevers

An Saey

An Saey werkte 12 jaar binnen PBD GO! als Competentiebegeleider met als specialisatie autisme en nu is ze ondersteuner binnen een ondersteuningsteam. Ze professionaliseert en ondersteunt leerkrachten, begeleiders, ondersteuners van ondersteuningsteams inzake de aanpak/begeleiding van leerlingen met autismespectrumstoornissen, waardoor aan hun specifieke zorg- onderwijs- en opvoedingsbehoeften kan tegemoet worden gekomen.