Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

De coachende leraar

Leer leerlingen succesvol leren

Inhoud

Tijdens deze vormingsdag zoomen we in op de coachende vaardigheden als leraar om het zelfsturend vermogen van leerlingen te versterken.

Wat heb je als leraar te doen of te laten opdat leerlingen aan hun eigen leer-stuur gaan zitten?

Maar vooral, op welke manier kun je dit doen op een systematische manier?

Uit meta-onderzoek blijkt dat de leraar ertoe doet (Hattie). De manier waarop je je leerlingen benadert, maakt hierin het verschil.

Enerzijds zet de leraar als coach de leerling altijd weer in een actieve rol en anderzijds is de leerling bereid om zijn eigen leren in handen te nemen. Deze gedeelde verantwoordelijkheid maakt het verschil tussen controleren en autonomie geven. Tijdens de vorming verkennen we de grenzen en voorwaarden van deze verantwoordelijkheid.

  • Hoe vermijd je als leraar het aandragen van oplossingen en adviezen?
  • Hoe zet je leerlingen aan tot zelfreflectie?
  • Op welke manier blijf je uit het oordeel, maar aanvaard je wat er zich op dit moment aandient en ga je hier actief mee aan de slag?

Uiteindelijk, naast het aanreiken van leerstof en het aanzetten tot leren, maakt de leraar pas echt het verschil als hij de leerling kan begeleiden in zijn groei.

Wat mag je verwachten?

  • Basishouding van de coachende leraar: verbinding, vertrouwen en veiligheid
  • Van fixed naar growth mindset: doorzetten en vertrouwen in de eigen mogelijkheden
  • Doelen zichtbaar maken: beginnen met het succes voor ogen
  • Coachingsvaardigheden: luisterposities, vragen en doorvragen, spiegelen
  • Het coachgesprek: het GROW model als kapstok

Doelstellingen

- Je hebt inzicht in de verschillende bouwstenen van een coachende houding
- Je kunt een coachgesprek stapsgewijs opbouwen en een aantal andere praktische tools inzetten in functie van het leren van je leerlingen.
- Je bent bereid te werken vanuit een coachende houding: werken met datgene wat is

Voor wie

Basis- en secundair onderwijs

  • Leraren

Extra informatie

Broodjes inbegrepen.

Lesgevers

Sarah De Backer

Als vergelijkende cultuurwetenschapper en ACTP gecertificeerd coach gaat Sarah ‘en route’ met organisaties, teams, leidinggevenden en werknemers in groepsdynamische processen, verbindende communicatie, het aanpakken van conflicten en pestsituaties.

Met een scherpe blik maar zonder oordeel kijkt Sarah met grote mildheid naar organisaties, teams, leidinggevenden. Ze helpt in het ontrafelen van knopen, het ontdekken van mogelijkheden en het vinden van oplossingen voor kleine en grote problemen. Hierdoor vinden teams elkaar terug en ontstaan er fijne momenten van verbinding.