Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Herstel en Verbinding: omgaan met weerstand

Herstelgericht werken

Inhoud

 

Agressie, drugs, spijbelen, moeilijke klasgroepen... Een klassieke straffende aanpak pakt de problemen niet bij de wortel aan. De herstelgerichte of verbindende aanpak werkt wel, omdat daarbij ondersteuning én structuur sterk uitgewerkt zijn, en we de verantwoordelijkheid leggenwaar ze hoort.

Maar wat als er weerstand is in het team of bij collega's om zo te werken?

“Wij zijn overtuigd van de meerwaarde van herstel en verbinding, maar stuiten op weerstand: bij collega’s, bij leerlingen, bij ouders.”

Hoe kunnen we herstel en verbinding op school nog meer ondersteunen en hoe doen we dat op een verbindende manier?

In deze sessie ervaar je wat de praktische toepassingen van herstelgericht werken in je instelling kunnen zijn bij mensen met weerstand. De toepassingen zijn geschikt voor het gewoon- en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, en voor internaten.

Doelstellingen

  • Je kunt de principes van herstelgericht denken concreet vormgeven, passend bij je collega's, leerlingen en ouders.
  • Je ziet op welke manieren je in je instelling een mentaliteitswijziging op gang kunt brengen om herstelgericht te handelen.

Voor wie

Je volgde eerder al een training in Herstel en Verbinding rond 'moeilijke klasgroepen' en/of 'grensoverschrijdend gedrag'.

Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs; internaten

  • leidinggevenden
  • zorgleerkrachten en leerlingenbegeleiders
  • leerkrachten en opvoeders

Extra informatie

Deze nascholing maakt deel uit van een drieluik rond herstel en verbinding, de andere twee nascholingen vind je hier:

Herstel en Verbinding: zwaar grensoverschrijdend gedrag: https://pro.g-o.be/kalender/detail/6132/11804

Herstel en Verbinding: moeilijke klasgroepen: https://pro.g-o.be/kalender/detail/6130/11806


Broodjes inbegrepen. 

Lesgevers

Martijn Debonnet

Martijn Debonnet is leerlingenbegeleider in Athena Campus Heule en werkt daar, als eerste school in Vlaanderen sinds 2002 met herstelgerichte methodieken. Hij deelt zijn jarenlange ervaring en geeft je een weelde aan praktische tips. Hij is gecertificeerd trainer in Restorative Practices door het IIRP.