Inhoud
Hoe maak ik het onderscheid tussen feitenkennis, conceptuele kennis, procedurele kennis? Wat betekent dit concreet voor de lesdoelen van het leerplan?
In deze sessie ligt de focus op het leren formuleren van lesdoelen met behulp van de taxonomie van Bloom. We gaan hierbij concreet en stapsgewijs aan de slag met alle leerplandoelen. Aansluitend zetten we de stap naar leerplangerichte evaluatie.
Tot slot voorzien we ook tijd om het lesmateriaal dat jullie dit schooljaar gebruiken te leggen naast de leerplandoelen en in kaart te brengen in welke mate dit leerplangericht is. Welke zijn de sterke punten, maar ook de zwakke punten. Wat ontbreekt?
We voorzien in het tweede semester van dit schooljaar twee extra sessies om de doelen te verkennen. Deelnemen aan beide is niet verplicht, maar mag natuurlijk.
Doelstellingen
De deelnemers
- begrijpen het onderscheid tussen de soorten kennis
- kunnen lesdoelen/subdoelen formuleren m.b.v. de taxonomie van Bloom
- kunnen leerplangerichte evaluaties uitwerken
Werkvormen
- actief aan de slag met de leerplandoelen
Voor wie
Secundair onderwijs:
- leraren 2e graad dubbele finaliteit
Extra informatie
Breng die dag een eigen laptop of tablet mee zodat je online kunt werken.
Breng ook lesmateriaal mee dat je nu hanteert: in deelgroepjes zullen zullen jullie dit materiaal controleren op leerplangerichtheid.
Lesgevers
Peter Druyts
Peter Druyts is hoofdadviseur bij de PBD-GO!.
Regine Romaen
Regine Romaen is pedagogisch begeleider secundair onderwijs bij PBD-GO!. Ze staat in voor SC 4, SC 11 en de vakken van de specifieke vorming van het domein Economie en Organisatie en de studierichtingen binnen Defensie en Veiligheid.