Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Inspiratiedag Burgerschap

Eerste en tweede graad

Inhoud

Programma

  • 8u45: onthaal met koffie en collega’s
  • 9u15: welkom door Koen Pelleriaux
  • 9u30: minister Petra De Sutter: waarom burgerschap ertoe doet
  • 10u30: workshopronde 1 met insteek “inhoudelijk en didactische handvaten” (maak je keuze tijdens het inschrijven)
  • 12u30: broodjeslunch met burgerschapsmarkt
  • 13u30: opening namiddagprogramma door Saskia Lieveyns
  • 13u30: workshopronde 2 met insteek “burgerschap in de arbeidsfinaliteit en burgerschap projectmatig” (maak je keuze tijdens het inschrijven)
  • 15u30: Afsluiter

Inhoud workshopronde 1:

1. Systeemdenken: complexe thema’s onderzoeken in je klas: Djapo 

In de samenleving van vandaag en morgen worden jongeren betrokken bij diverse maatschappelijke uitdagingen van klimaatcrisis tot genderongelijkheid. Systeemdenken helpt dit soort complexe vraagstukken te ontrafelen en onderzoeken. Deze vaardigheid helpt jongeren inzicht te ontwikkelen door bewust stil te staan bij de verbanden en perspectieven binnen een vraagstuk. Systeemdenken is een erkende methodiek voor (wereld)burgerschapseducatie die inzichten en tools aanreikt om aan mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap te werken. Kristien De Frenne van Djapo laat je proeven van diverse werkvormen waarmee je ook zelf in je eigen lessen aan de slag kan.

2. Ed TV: ed to the rescue

Vind jij het ook moeilijk om gevoelige thema’s op school bespreekbaar te maken? Zoek jij nog naar lesmethodes en inspiratie gelinkt aan de sleutelcompetenties? Schrijf je dan snel in voor ED TO THE RESCUE!, hét digitaal leerplatform. Tijdens deze workshop kom je alles te weten over hoe je burgerschapsprojecten vakoverstijgend kan integreren en zo maximaal inzetten op het welzijn van je leerlingen! Je gaat zelf aan de slag met EDTV en ondervindt zo de vele mogelijkheden en meerwaarde die EDTV kan zijn voor jou, je leerlingen en de school. Tot dan!

3. Omgaan met racistische en discriminerende uitspraken: School zonder racisme

Volgens sommigen bestaan racisme en discriminatie niet. Mensen die met beide voeten in de realiteit staan, zoals leerkrachten, vertellen ons een ander verhaal. Als je geconfronteerd wordt met racistische of discriminerende uitspraken in de klas, is het niet altijd makkelijk om hierop te reageren – zelfs voor ervaren rotten in het vak. Deze vorming zet sterk in op het omgaan met weerstand. Verwacht je dus aan een echte doe-workshop! Arne Carpentier begeleidt deze workshop.

4. Identiteit: demoklap Atlas Antwerpen.

Word je in je klas soms geconfronteerd met straffe uitspraken? Stelt je superdiverse groep je voor extra uitdagingen? Wil je leerlingen elkaar beter leren begrijpen en hen vaardig maken in constructief discussiëren? Wil je de superdiverse realiteit van je school koppelen aan werken rond burgerschap? Tijdens deze workshop leer je hoe je het kan hebben over de meerlagig opgebouwde identiteit van elk.

Inhoud workshopronde 2:

1. Waar wil jij graag in jouw school meer van zien?: De vooruitdaging - Nik Lippens

Hoe wil jij dat leerlingen hun talenten inzetten rond maatschappelijke betrokkenheid? De Vooruitdaging is een aanpak om leeractiviteiten te ontwerpen waarbij leerlingen hun talenten ontdekken en competenties ontwikkelen rond maatschappelijke betrokkenheid. Tijdens de sessie nemen we een kijkje in het pedagogisch programma, een flexibele gids met ideeën, inspiratie en ondersteuning. We doorlopen enkele stappen om samen met collega's de context te creëren waarin jullie op ontdekking gaan, want jullie zijn het beste geplaatst om de eigenheid van de school, de leerlingen en de didactische aanpak in te schatten. We  geven ook tips hoe een samenwerking met externen versterkend kan zijn en bespreken cases waarin andere schoolteams vertellen hoe ze dit hebben aangepakt. Waar wil jij dus graag meer van zien?

2. Leren in samenhang: Jo Cochuyt

De aanpak in bso is sterk geïntegreerd. Met deze workshop willen we dan ook inzetten op leren in samenhang. De focus is de sleutelcompetentie Burgerschap, maar we bekijken eveneens de mogelijkheden om literatuur en andere sleutelcompetenties geïntegreerd aan te bieden aan leerlingen bso. Startende vanuit fragmenten uit verschillende boeken laten we leerlingen nadenken, spreken, … over identiteit, de rechtsstaat en andere actuele onderwerpen waar ook onze jongeren mee bezig zijn en moeten kunnen kritisch over meedenken en praten.”

3. Inspirerende praktijk: Karolien Leemans

Aan de slag met burgerschap in de arbeidsfinaliteit doet menigeen naar adem happen. Niet zo in de secundaire school “De prins” in Diest. In hun DNA, zoals zij hun visie noemen, zit betrokkenheid, contextrijk leren, verbondenheid en eigenaarschap ingeschreven. Dat zorgt ervoor dat zij aan burgerschapseducatie doen in alle kleine en grote alledaagse dingen die ze doen. Hoe ze dat doen kom je te weten tijdens deze workshop. Er is ook ruimte om aan de hand van jouw schoolvisie te verkennen hoe jullie op dezelfde manier en met kleine stappen per keer burgerschapseducatie kunnen inbouwen in arbeidsfinaliteit. Karolien Leemans is de directie van de Prins in Diest.

4. Vlaamse scholierenkoepel: leerlingenparticipatie Waarom zou je dat doen?

Naast 6 heel goede redenen om leerlingen te laten participeren op school, brengen we ook enkele modellen aan die kaders bieden om hier werk van te maken. Verwacht een interactieve workshop met inspirerende voorbeelden en concreet materiaal en methodieken. VSK, Vlaamse Scholierenkoepel versterkt de stem van scholieren op school en bij het beleid en heeft zo al 22 jaar expertise in leerlingenparticipatie. We brengen ook graag een scholier mee als dé ervaringsdeskundige.

Doelstellingen

  • Lesonderwerpen uitwerken in elk van de bouwstenen van SC burgerschap
  • Projecten uitwerken samen met collega’s, die verschillende thema’s aan bod laten komen
  • Lessenpakketten uitwerken voor burgerschapseducatie in de arbeidsfinaliteit
  • Je krijgt een zicht op organisaties die burgerschapsinitiatieven voor het onderwijs aanbieden

Voor wie

Secundair onderwijs

Leerkrachten eerste en tweede graad

Extra informatie

Mee te brengen: een open geest voor veel nieuwe ideeën

Broodjeslunch inbegrepen