Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Bewegend leren in de kleuterklas

Inhoud

Kinderen zitten te veel stil. Elk nieuw onderzoek bevestigt het feit dat we kinderen al op jonge leeftijd een sedentaire levensstijl aanmeten. Die negatieve effecten van te lang zitten worden zichtbaar in een vertraagde motorische ontwikkeling, risico op overgewicht en een verminderde concentratie. Heel wat kinderen hebben er niet enkel vanuit gezondheidsperspectief baat bij om meer te bewegen maar ook vanuit de visie dat elk kind op een andere manier leert is een variatie aan werkvormen belangrijk.

Het is dus belangrijk dat de Lichamelijke opvoeding zich niet beperkt tot de lessen bewegingsopvoeding maar dat er ook in de klas aandacht is voor uitdagende bewegingsmomenten.

Deze sessie vertrekt vanuit 2 invalshoeken waarbij je in eerste instantie voorbeelden krijgt hoe je inhouden uit het leerplan LO (bewegingsdoelen en persoonsdoelen) in een klaslokaal kan aanbieden. Daarnaast biedt de sessie inzicht in hoe je inhouden uit andere leerplannen vanuit een ‘motorische bril’ kan aanbieden in de kleuterklas.

Doelstellingen


  • Je kunt een rijke leeromgeving ontwikkelen met voldoende aandacht voor beweging.
  • Je kunt via gerichte activiteiten de concentratie van de kleuters verhogen en hun bewegingsrepertoire verder ontwikkelen.
  • Je kunt een goede bewegingshoek vorm geven.

Voor wie

·       Basisonderwijs:

  • leerkrachten kleuter
  • leerkrachten kleuter L.O.

Extra informatie

Tine Sleurs is lector en onderzoeker in de lerarenopleiding UCLL. Vanuit het domein van de lichamelijke opvoeding legt ze de link naar het bewegen in de klaspraktijk. Ze haalt hierbij inspiratie vanuit verschillende invalshoeken (o.a. Multimove voor kinderen) en geeft er een creatieve invulling aan.

Lesgevers

Tine Sleurs