Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Bewegend leren in de klas

Inhoud

Kinderen zitten te veel stil. Elk nieuw onderzoek bevestigt het feit dat we kinderen al op jonge leeftijd een sedentaire levensstijl aanmeten. Die negatieve effecten van te lang zitten worden zichtbaar in een vertraagde motorische ontwikkeling, risico op overgewicht en een verminderde concentratie. Heel wat kinderen hebben er niet enkel vanuit gezondheidsperspectief baat bij om meer te bewegen maar ook vanuit de visie dat elk kind op een andere manier leert is een variatie aan werkvormen belangrijk.

Als leerkracht kan je er dus voor kiezen om je leerlingen op een ‘beweeglijke’ manier te laten leren. In verschillende leergebieden (WO, wiskunde, taal…. ) zijn mogelijkheden om leerstof via beweging  aan te brengen of te automatiseren.

Deze sessie toont concrete voorbeelden van bewegende werkvormen die je in een klaslokaal, op de speelplaats of in een gymzaal/polyvalente zaal kan toepassen binnen de verschillende leergebieden rekening houdend met de leeftijdsgroep waaraan je lesgeeft.

Doelstellingen

  • Na de sessie ken je het belang van bewegende werkvormen in de klas
  • Na de sessie ken je toepassingen voor de verschillende leergebieden in de klas.
  • Na de sessie kan je een les bewegend leren praktisch organiseren.

Voor wie

·       basisonderwijs:

  • leerkrachten lager

Extra informatie

Tine Sleurs is lector en onderzoeker in de lerarenopleiding UCLL. Vanuit het domein van de lichamelijke opvoeding legt ze de link naar het bewegen in de klaspraktijk. Ze haalt hierbij inspiratie vanuit verschillende invalshoeken (o.a. Multimove voor kinderen) en geeft er een creatieve invulling aan.

Lesgevers

Tine Sleurs