Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Computationeel denken: wat is het en hoe pas ik het toe in mijn klaspraktijk?

Inhoud

Deze nascholing bestaat uit twee delen. Deze introductiesessie en een reeks van drie sessies verspreid over het schooljaar (1 dag, 1 dag, halve dag). Traject: Computationeel denken binnen informatica, wiskunde en STEM-vakken https://pro.g-o.be/kalender/detail/5927/11311


Deze introductiesessie kan afzonderlijk gevolgd worden of als voorbereiding op het volledige pakket.

In deze introductiesessie gaan we in op de verschillende concepten en principes van computationeel denken (decompositie, patroonherkenning, abstractie, algoritme,..). We bekijken wat ze inhouden en hoe je ze in jouw les kan aanwenden om problemen op te lossen.

We behandelen vooreerst een aantal algemene voorbeelden. Daarna bekijk jij met een aantal vakcollega’s  hoe je deze concepten en principes kan toepassen binnen jouw lessen.

Doelstellingen

Na deze sessie:

  • heb je een duidelijk beeld op de eindtermen rond computationeel denken in de 2de graad
  • kan je deze koppelen aan je eigen lespraktijk
  • vertrek je met een aantal voorbeelden voor toepassing in jouw lespraktijk

Werkvormen

Presentatie en oefeningen

Voor wie

  • Secundair onderwijs leraren STEM, informatica en algemene vakken uit de 1ste en 2de graad

Extra informatie

Prijs deelnemer intructiesessie €55

Prijs voor de deelnemers die het traject zullen volgen €30

De lesgever zal je instructies geven om bij deelname aan alle modules, eventueel een voorbereiding te maken.

Lesgevers

Annick Van Daele

Annick Van Daele is lerarenopleider Informatica aan HOGENT en onderwijsbegeleider voor de Educatieve master in de wetenschappen en technologie aan de UGent. Ze heeft daarnaast ook 30 jaar ervaring als leerkracht informatica in het secundair onderwijs. Annick is tevens voorzitter en mede-oprichter van 2LinK2, de vakvereniging voor leraren informatica en STEM.