Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

UDL (Universal Design for Learning) in online en blended learning

Slim omgaan met diversiteit in je (online) klas

Inhoud

Hoe kan je je (online) lessen zo opbouwen dat je tegemoet komt aan de diversiteit in je klas? Hier biedt UDL Universal Design for Learning (UDL)  een antwoord op.

Sessie 1: universeel ontwerp & UDL

Je maakt kennis met UDL Universal Design for Learning (UDL). We bekijken wat er werkt om breder in te spelen op de verschillen tussen lerenden in een (online) klas.

Je leert de principes en richtlijnen kennen die je kan inzetten voor jouw leerlingen.

Je vertrekt tijdens deze sessie vanuit je eigen voorkennis en beginsituatie m.b.t. online en blended learning.

Sessie 2: aan de slag

In sessie 2 vertrekken we vanuit een eigen lesontwerp. Je leert van anderen en maakt een transfer naar je eigen onderwijscontext.

Doelstellingen

  • Je hebt inzicht in wat universeel ontwerp en Universal Design for Learning betekenen
  • Je hebt zicht op toepassingsmogelijkheden van universeel ontwerp in je (online) leeromgeving
  • Je bent geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met UDL in online of blended learning
  • Je kan een eigen (online) lesontwerp opstellen volgens UDL principes
  • Je kan benoemen wat jij nodig hebt om UDL toe te passen in je eigen onderwijscontext

Voor wie

Basis-, secundair, volwassen en buitengewoon onderwijs

  • Leerkrachten
  • Zorgleerkrachten

Extra informatie

Deze sessie gaat digitaal door.

Lesgevers

Laura Bock

Laura Bock werkte 3 jaar bij de Pedagogische begeleidingsdienst van het GO! als pedagogisch begeleider/competentiebegeleider. Tijdens deze periode zette zij haar technische en didactische know-how in om collega’s te versterken in online en hybride leren. Ze was een pionier in het ontwikkelen en geven van online/blended professionliseringsinitatieven op maat.  In deze opleidingstrajecten werkte zij volgens het ‘flipped classroom’ model en integreerde zij steevast de principes van UDL (Universal Design for Learning) om diversiteit te waarderen en benutten. Ze ondersteunde ook het thema leerlingenbegeleiding door het maken van de e-modules LLB en e-SOB. Daarnaast gaf ze interne opleidingen en coaching rond digitale didactiek.

 Zij zet haar competenties nu in voor haar eigen bedrijf.